TCS förlänger sponsorskap av Lidingöloppet, världens största terränglopp

Tata Consultancy Services (TCS), ett av världens största IT-bolag, meddelar att företaget förlänger sponsorskapet av Lidingöloppet, världens största terränglopp, ett samarbete som inleddes under 2016.

TCS förlänger sponsorskap av Lidingöloppet, världens största terränglopp
200926 Vinnare Charlotta Fougberg, Ullevi, i klass Kvinnor 15 km under TCS Lidingšloppet den 26 september 2020 i Stockholm.
Foto: Peter Holgersson / BILDBYRN / COP 102 / PH0021

Det förlängda sponsorskapet löper under ytterligare tre år (2+1) och innebär att TCS fortsätter att vara loppets titelsponsor och digitala partner.

TCS Lidingöloppet, som går av stapeln i september varje år, består av åtta lopp med olika distanser. Loppen lockar årligen över 35 000 deltagare och 70 000 åskådare. Majoriteten av löparna kommer från de nordiska länderna men TCS Lidingöloppet attraherar löpare från över 35 länder världen över.

”Vi är mycket glada över förlängningen av samarbetet och över att fortsätta vara titelsponsor och officiell teknikpartner till TCS Lidingöloppet”, säger Avinash Limaye, Regionchef för TCS i Skandinavien. ”Hälsa och välmående är något TCS värnar om och där är löpning en viktig del. Därför är vi, speciellt i en tid som denna, väldigt stolta över att kunna bidra till att möjliggöra TCS Lidingöloppet och alla andra lopp vi samarbetar med världen över.”

”TCS förstår vikten av att satsa på fysisk aktivitet och löpning för bättre hälsa och ökat välmående” säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet. ”Tillsammans med dem kommer vi att utveckla löparupplevelsen för alla, både elit och motionärer. Vi kommer också att jobba med att sporra ännu fler människor att motionera mer för att förbättra den svenska folkhälsan. Att börja träna inför något av våra lopp är en viktig morot för många att komma i form och må bättre.”

TCS har sedan tidigare ett flertal partnerskap med några av världens ledande lopp, inklusive titelsponsorskap för TCS Amsterdam maraton, TCS New York City maraton och TCS World 10k Bengaluru såväl som sponsor av maratonloppen i Boston, Mumbai, London, Singapore och Chicago.

Teknik som möjliggörare

Kombinationen av teknik och idrott blir ännu viktigare under den pågående pandemin då det inte varit möjligt att arrangera större evenemang där människor samlas. Med hjälp av TCS expertis och teknik blir det möjligt för TCS Lidingöloppet att arrangera loppet virtuellt via appen om den rådande situationen fortsätter och att myndigheternas rekommendationer inte tillåter större evenemang.

Med appen, som har tagits fram av TCS, kan alla från motionärer till elitidrottare delta på sina egna villkor oavsett var de befinner sig. Detta gör det möjligt för löpare som i normala fall inte har möjlighet att fysiskt ta sig till loppet att ändå delta. Detta gäller även för andra lopp som sponsras av TCS och gör att löpare faktiskt kan vara med i samtliga lopp under året utan att behöva resa till respektive stad för att delta.

Förlängningen av partnerskapet med TCS Lidingöloppet är ett i en lång rad av exempel på hur TCS är engagerat i att med hjälp av digital teknik främja hälsa och välmående för sina anställda, kunder och samhället i stort.

Fit4Life

På TCS finns även interna initiativ såsom friskvårdsprogrammet Fit4Life. För varje genomförd kilometer och träningstimme som en medarbetare genomför under Fit4Life gör TCS en donation till en välgörenhetsorganisation. År 2020 deltog 156 000 TCS-medarbetare i initiativet och tillsammans loggade de mer än 33 miljoner kilometer, som motsvarar cirka 825 varv runt jorden. Under 2020 deltog dessutom över 11 000 medarbetare i något av de TCS-sponsrade loppen.

This Run

Ett annat initiativ i samma anda är löpargemenskapen ’This run’ i vilket TCS genom en kombination av fysiska och virtuella element skapar ett sätt för deltagare att få kontakt med likasinnade och bli motiverade.