Ungdomarna som bryter det digitala utanförskapet

Sverige må vara ett av världens mest uppkopplade länder.

Hans Rosenqvist har bland annat lärt sig att kolla på travet i sin telefon. Foto: Cilla Montgomery.

Det digitala utanförskapet är ändå fortfarande stort och det är våra äldre som är mest utanför. Det försöker elever från IB-programmet på Söderportgymnasiet i Kristianstad ändra på. De ger seniorer vägledning och stöd i hur man använder smarta telefoner.

Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019, som ges ut av Internetstiftelsen, är klyftan fortfarande stor. Cirka en miljon människor befinner sig i ett digitalt utanförskap och flertalet av dessa är seniorer.

– Det har skett en marginell förbättring men utanförskapet är fortfarande väldigt stort, förklarar Olle Hallberg, pressansvarig på Internetstiftelsen.

Det råder full koncentration i lektionssalen där ett gäng seniorer har samlats för att ta steget ut i den digitala världen med hjälp av sina smarta telefoner.

Som en del av en studiecirkel i regi av Senioruniversitetet i Kristianstad har varje senior sin egen dedikerade lärare som helt individanpassar undervisningen efter seniorens behov, önskemål och förkunskaper. Studiecirkeln är till både för dem som kan en del sedan innan, och för dem som knappt vågar eller kan använda sin telefon.

Marianne Holst är 85 år gammal och ska precis inleda dagens lektion med Louise Jonasson. Hon har länge känt sig utanför den digitala gemenskapen.

– Mycket utanför, och det känns ju inte riktigt bra. Det har hänt så otroligt mycket med tekniken under de senaste åren och jag känner att det är svårt att hänga med. Visst har jag barn och barnbarn som kan hjälpa mig, men det kan ju inte hjälpa till hela tiden. Därför är jag så glad att jag har Louise som kan hjälpa mig, säger hon.

Ett ömsesidigt lärande

Louise har bland annat lärt henne att skicka bilder via sms, att googla och att använda mejlen via telefonen.

– Jag tycker att det här är jätteroligt. Dels får jag dela med mig av det jag kan, dels lär jag mig mycket av Marianne. Häromdagen lärde jag mig till exempel ett nytt ord, berättar Louise.

Lucia Blanco Nilsson undervisade i kursen förra året och är nu en av två ledare för kursen. Hon instämmer.

– Det är verkligen kul att få vara lärare till någon annan. Men det är ett mycket ömsesidigt lärande. Vi får veta så mycket av dem vi träffar och hur livet och samhället såg ut innan vår tid, förklarar hon.

Kan se på travet i mobilen

Även Hans Rosenqvist, som nu är inne på sin tredje lektion, har lärt sig mycket. Nu kan han till exempel äntligen sms:a en bekant i Stockholm och använda flera appar.

– Jag tycker om att titta på travet. Så nu har jag lärt mig att använda ATG-appen i min telefon. Det kunde jag inte innan, berättar han nöjt.

Cirkelledaren Nils Nilsson, lärare i svenska på IB-programmet, berättar att detta är fjärde året i rad som elever driver denna kurs som en del i sin utbildning på IB-programmet. Ett krav i IB-utbildningen är att eleven deltar i någon form av välgörande verksamhet som är till nytta för samhället. Det är oftast kö till kurserna, vilket tyder på att behovet av digital utbildning bland seniorer är mycket stort.

– På senare år har vi sett att andra samhällsaktörer, som till exempel kommunen, driver liknande insatser och det är naturligtvis väldigt positivt. Jag hoppas och tror att vi kommer fortsätta med de här kurserna på Söderportgymnasiet länge. Det handlar om mer än bara teknik. Eleverna växer när de får agera lärare, och då och då skapas ett vänskapsband mellan eleven och senioren och de fortsätter att ha kontakt långt efter att kursen är avslutad, säger han.