Så här års investerar många svenskar i att uppfylla sitt nyårslöfte. Många handlar om att må bättre, samtidigt som statistiken visar att få lyckas hålla dem.
För att hjälpa svenskarna att lyckas på lång sikt skapade POST Sthlm, på uppdrag av Werlabs, kampanjen ”Sluta spegla dig”. Med hjälp av ett nyskapande spegeltryck uppmanas stockholmarna att sluta spegla sig, för att istället ta reda på hur deras kroppar mår på insidan, där det verkligen räknas.
Werlabs kampanj ”Sluta spegla dig” har tidigare i år gått i tv, med samma budskap. I januari lanserades kampanjen utomhus och med hjälp av ett nyskapande spegeltryck möttes stockholmare av budskapet ”sluta spegla dig”.
– Vi är marknadsledare inom hälsokontroller via blodprov. Därför var det viktigt för oss att bidra med ett positivt budskap under januari månad, som annars kan vara tyngd av måsten kring hälsa. Vi tror att det bästa sättet att må bra på sikt är att verkligen förstå sin egen kropp. Om det i sin tur leder till att folk väljer att ta vår hälsokontroll är vi naturligtvis väldigt glada, säger Leyla Larsson, Brand Manager på Werlabs.
Kampanjen sitter uppe i Stockholms tunnelbanor under årets mest hälsoorienterade veckor, det vill säga vecka tre och fyra. Bakom idén ligger POST Sthlm.
– Som byrå jobbar vi efter en enda princip, att göra motsatsen till ”spam”. Idén använder spegelbilden som symbol för självreflektion, kompletterat med budskapet att alla kan må bättre genom att förstå sig själva, säger Viktor Bolin, kreativt ansvarig på POST Sthlm.
Kampanjen ”Sluta spegla dig” syftar till att vända blicken inåt och få människor att sluta gissa hur de mår genom sin spegelbild och istället genom Werlabs hälsokontroll ta reda på hur de mår på insidan, där det räknas. I dagens uppskruvade medielandskap kring hälsa vill Werlabs inspirera och väcka en tanke om hur vi ser på välmående.