Nu har över 1 miljon stockholmare loggat in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Genom 1177.se kan man till exempel boka tid, läsa sin patientjournal, förnya recept eller hjälpmedel, lista sig hos husläkare och sköta sina barns vårdärenden.featured
– Genom e-tjänsterna ger vi invånarna mer frihet och flexibilitet i hur de kan kontakta vården. Inte minst nu i semestertider är det viktigt att vården finns enkelt tillgänglig med moderna digitala kontaktvägar. Det är därför väldigt roligt att över 1 miljon stockholmare nu har loggat in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Det visar att fler och fler vill kunna använda sig av digitala kommunikationskanaler i vården, vilket vi ska fortsätta att uppmuntra och underlätta genom införandet av en Digital Vårdgaranti i Stockholm som garanterar patienterna en god tillgänglighet till vården på nätet, säger Innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L).
I december 2016 startade landstinget införandet av Journalen via nätet i hela hälso- och sjukvården, en tjänst som redan efter bara ett halvår nu används av drygt 2000 stockholmare varje dag. Under 2017 ska alla vårdgivare i Stockholms län vara anslutna och alla patienter som vill kan därmed läsa sin egen patientjournal via en säker inloggning på 1177.se. Patienter ska bl.a. kunna läsa journalanteckningar, provsvar, diagnoser, mödravård, remisstatus och få en överblick av tidigare vårdbesök. Under kommande år kommer tjänsten också utvidgas med information om till exempel vaccinationer, läkemedel och anteckningar från BVC. Journalen har på kort tid blivit en av de mest populära e-tjänsterna tillsammans med webbtidbokning och receptförnyelse.
– Precis som att du kan kommunicera med myndigheter, banker och företag över nätet ska du kunna välja att ha stora delar av dina vårdkontakter på nätet. Stegvis skärper vi kraven på vårdgivarna att ansluta sig till de mest basala e-tjänsterna, så att patienterna alltid ska kunna nå sin vårdgivare även digitalt. Nästa steg är att vi under 2018 samlar 1177 Vårdguidens e-tjänster i en ny mobilapp, och bygger ut våra försök med videobesök. På så sätt fortsätter vi utveckla de digitala vårdtjänsterna för stockholmarna, fortsätter Daniel Forslund.