AlcoSense- alkoholmätare hjälper användare undvika att köra påverkade

IT-Hälsa mötte Hunter Abbott från engelska AlcoSense Laboratories som nyligen började sälja sin produkt, en alkomätare, i Sverige. Produkten är lätt att använda och liten till formatet. Vi fick vara med vid en demonstration.

AlcoSense- alkoholmätare hjälper användare undvika att köra påverkade 1
Hunter Abbott från engelska AlcoSense Laboratories

Man kan enkelt ha med sig den i väskan och om alkoholnivån är för hög visar den med ett rött och tydligt stopptecken på skärmen att man passerat gränsen och skulle kunna åka dit i en poliskontroll för att man druckit för mycket alkohol. Man har då så pass hög alkoholhalt i blodet att man enligt sitt lands lagstiftning inte får köra för att det innebär risker.

Kan olika länders gränsvärden för alkohol

Alkomätaren är programmerad med olika europeiska länders gränsvärden och genom att göra en installation och välja land får du automatiskt rätt gränsvärde för ditt land, eller landet du vistas i, inprogrammerad.

AlcoSense har introducerat tre olika modeller i Sverige. Lagstiftningen ser olika ut i olika länder, bland annat gäller olika gränsvärden. Med de olika mätarna går det lätt att byta mellan olika länder i samband med körning.

I Sverige får man nästan inte ha någon alkohol i blodet alls. Därför är det egentligen lätt att alltid ställa bilen och ta taxi hem efter ett besök på krogen, exempelvis. Hunter tycker att man kan använda hans alkomätare dagen därpå i Sverige för att se när alkoholnivån i kroppen sjunker igen. Du behöver inte prova flera gånger utan alkomätaren visar hur lång tid det kan beräknas ta tills man kan köra igen. Det kan stå exempelvis på skärmen att det tar fyra timmar och tjugo minuter. Då väntar man och provar igen när den tiden gått.

Man får svar på frågan: Är det okej för mig att ta bilen till jobbet?

Kör biltävlingar professionellt

Hunter berättar att hans “vanliga yrke”, fast det är ovanligt, ett som han fortfarande ägnar sig åt, är “race car driver”. Han har kört i Englands GT och sedan två år i Tysklands GT. Han tävlar på som han säger “hög nivå” och har hållit på med olika slags tävlingar i många länder sedan många år. Jag slår upp det senare och ser att han bland annat kört på den klassiska banan Silverstone i England.

När Hunters företag utvecklat alkomätaren har man använt sig av samma filosofi som krävs inom racingen för den som vill vara konstant framgångsrik. Du måste fortsätta utveckla, baserat på analyser, för om du inte gör det kommer du, även om du skulle ha vunnit de första tävlingarna på säsongen, börja tappa tid mot de andra bilarna redan vid fjärde tävlingen. Kanske så mycket som en halv sekund.

Med samma filosofi har AlcoSense Laboratories gjort analyser och uppdaterat mjukvaran konstant medan man utvecklat produkten och åtgärdat alla fel. Allt analyseras och förbättras och därför, säger Hunter, kan konsumenten lita på produkten.

Kom till Sverige för tre månader sedan

AlcoSense har batterier. Det finns en USB-port för uppdateringar av mjukvaran.

I november förra året började Kjell & Co sälja de tre modellerna med ett pris från 1700 kronor och uppåt. Produkten har presenterats också för andra svenska återförsäljare.

För att det aldrig ska bli fel så ger alkomätaren, om något skulle gå fel, för säkerhets skull utslag och varnar användare att inte köra redan vid en nivå lite innan man nått gränsen. Användaren ska vara trygg att det aldrig blir fel.

Det här handlar om att inte riskera liv och hälsa för sig själv eller någon annan.

Hunter berättar hur det kom sig att han började med alkomätare. Han blev medveten om hur det kan bli efter att ha kört hem efter att ha varit på en pub där han druckit. En annan person i sällskapet, med antagligen en nära nog likadan nivå alkohol i sin kropp som Hunter, åkte fast i en poliskontroll på väg hem efteråt för att nivån överskred det tillåtna. Det här var i England. Hunter körde hem utan problem men började tänka. Tänk att han hade utsatt sig själv och omgivningen för risker. Det var förstås inte bra och skulle inte få ske något mer. Det blev starten på AlcoSense Laboratories. Nu finns produkten redan i flera länder.

Mäter utandningsluften

AlcoSense mäter förarens utandningsluft. Användare blåser fem sekunder i ett rör som kopplas på mätaren och som byts ut. Det här är ett verktyg, säger Hunter, för att fatta beslut om hur fort du kan sätta dig bakom ratten igen.

För att visa hur det fungerar har Hunter med sig “utandningsluft” i två burkar. Luften innehåller alkohol som på en människa och han demonstrerar, använder luften i burken, hur det ser ut på skärmen på mätaren när den ger utslag.

I England säljs AlcoSense på bland annat apotek och i elektronikbutiker. AlcoSense har vunnit flera priser, däribland Red Dot Design Award, och har uppmärksammats av biltidningar för att det är en intressant produkt.

Men, visst kan det kännas spännande också att det är en tävlingsförare som utvecklat produkten. Den aspekten vill man ju inte tappa bort. Här är därför också ett litet stycke från Hunters engelska wikipedia-sida:

“Abbott drove for HTP Motorsport at the 2017 Silverstone round of the Blancpain GT Series Endurance Cup, standing in for injured Michael Avenatti, finishing 4th in class and at the Barcelona event of the same championship for Barwell Motorsport driving a Lamborghini Huracan GT3 where he won his class partnering Patrick Kujala and Martin Kodrić, standing in for injured Adrian Amstutz.”