AWS meddelar i dag investeringar på 100 miljoner dollar i AWS Generative AI Innovation Center – ett program för att ge stöd åt företag att framgångsrikt bygga och distribuera lösningar för generativ AI.
Programmet bygger på mer än 25 år av erfarenhet av att utveckla AI-teknik och är en del av AWS övergripande strategi inom generativ AI.
Det kopplar samman AWS experter inom artificiell intelligens och maskininlärning med företag över hela världen för att hjälpa dem att lansera nya generativa AI-produkter, tjänster och processer.
Bland företagen som använder AWS Generative AI Innovation Center finns i dag Lonely Planet, Ryanair, Highspot och Twilio.
“Generative AI Innovation Center är en del av vårt mål att hjälpa varje organisation att utnyttja AI genom att tillhandahålla flexibla och kostnadseffektiva generativa AI-tjänster. Tillsammans med vår globala community av partners arbetar vi med företagsledare i alla branscher för att hjälpa dem att maximera effekten av generativ AI i sina organisationer och skapa värde för sina kunder och anställda”, säger Matt Garman, senior vice president för försäljning, marknadsföring och globala tjänster på AWS.
AWS Generative AI Innovation Center öppnar upp flera möjligheter inom generativ AI. Till exempel blir det möjligt för företag inom hälso- och sjukvård och biovetenskap att hitta sätt att påskynda forskning och upptäckt av nya läkemedel – och finansiella tjänsteföretag kan utveckla sätt att ge mer personlig information och rådgivning.
Teamet som arbetar med Generative AI Innovation Center ger vägledning om bästa praxis för att tillämpa generativ AI på ett ansvarsfullt sätt och optimera maskininlärning för att minska kostnaderna. Man utbildar också företag inom AWS portfölj av generativa AI-tjänster, inklusive Amazon CodeWhisperer och Amazon Bedrock.
Dessutom kan företag bygga, träna och distribuera sina egna modeller med Amazon SageMaker eller använda Amazon SageMaker Jumpstart för att få tillgång till flera av dagens mest populära basmodeller inom AI.
“Vi letar alltid efter sätt att utnyttja ny teknik för att möta kraven från dagens resenärer. AWS Generative AI Innovation Center, tillsammans med expertdrivna råd och Lonely Planets prisbelönta innehåll, kommer att göra det möjligt för oss att tillhandahålla mer personliga reserekommendationer, vilket gör resor mer tillgängliga för människor runt om i världen”, säger Chris Whyde, senior vice president för Engineering & Data Science på Lonely Planet.