Användare i Dalarna är nöjda med 1177 direkt
Hem NYHETERE-HÄLSA Användare i Dalarna är nöjda med 1177 direkt

Användare i Dalarna är nöjda med 1177 direkt

Publicerat av: Redaktionen

1177 direkt får bra betyg av de som använt tjänsten sen den breddinfördes i Region Dalarna.

”Vi har haft en bra start med ökande antal användare och de som tyckt till är nöjda” säger Anna Carin Johansson, projektledare för 1177 direkt i Dalarna.

Sen 1177 direkt lanserades i hela Dalarna den 5 oktober fram till den 5 november 2023 har nästan 1200 chattar genomförts. Drygt 11 procent av användare har också betygsatt tjänsten med ett snittbetyg på 4,74 av 5.

Några kommentarer som användare lämnat är:

  • ”Snabb respons, trevligt bemötande och väldigt hjälpsam.”
  • ”Lite omständligt och opersonligt. Fick dock ett råd om vart jag kan vända mig.”
  • ”Superbra hjälp, kände mig lyssnad på och förstådd. Tack så jättemycket!”
  • ”Utmärkt sätt att kommunicera, inte minst då man kunde fotografera/tydliggöra besvär som annars skulle vara svårt via telefon.”

De invånare som satt lägre betyg tycker främst att chatten tar tid och att det kan vara svårt att hitta bland de olika e-tjänsterna på 1177.se.

De vanligaste sökorsakerna är hudbesvär, förkylningssymtom, nedstämdhet och administrativa ärenden som fakturor och patientavgifter.

– Statistiken vi tagit fram efter första tiden med 1177 direkt är en bra spegling av den hjälp man kan få i tjänsten. Det handlar i första hand om bedömning av vanliga symtom och besvär samt besvär som kan upplevas jobbiga att prata om och där man hellre skriver än pratar i telefon, säger Anna Carin Johansson.

Första månaden med 1177 direkt i siffror

Från den 5 oktober till den 5 november har:

  • 1171 chattar genomförts. 17 procent av dessa har hanterats av 1177s personal under kvällar och helger, resten har mottagits av sjuksköterskor på länets vårdcentraler.
  • 111 stycken användare blivit anvisade egenvårdsråd. Av dessa har cirka hälften valt att gå vidare till att chatta med en sjuksköterska.

Användare i Dalarna är nöjda med 1177 direktTjänsten har nyttjats av alla åldersgrupper, från vårdnadshavare till ettåringar till 80 plus, med störst andel användare i åldern 30 till 59 år. 63 procent av användarna är kvinnor.

– Vi har sett flera positiva effekter sen vi införde 1177 direkt, som nöjda patienter och en lugnare arbetsmiljö för sjuksköterskorna, och vi hoppas att fler invånare väljer att använda tjänsten framöver, säger Anna Carin Johansson.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>