App förenklar för personal inom hemtjänsten
Hem APP En app för personal inom hemtjänsten

En app för personal inom hemtjänsten

Publicerat av: Redaktionen

Personal inom hemtjänsten kommer börja använda en app för att få översikt över vilka besök de ska göra och för att se vad som ska göras vid varje besök.

Syftet är att förenkla det dagliga arbetet för personalen genom minskat pappersarbete och enklare dokumentation.

Idag får hemtjänstpersonalen utskrivna arbetsblad vid arbetspassets start där de kan se vilka de ska besöka och vilka insatser som ska utföras hos brukarna under arbetspasset. Framöver kommer informationen istället finnas tillgänglig i personalens mobil. Appen gör det även möjligt att dokumentera insatser direkt, tidigare behövde personalen notera på papper under dagen för att sedan dokumentera på en dator när de var klara med alla sina besök.

App förenklar för personal inom hemtjänsten— Det nya arbetssättet innebär färre utskrifter, bättre förutsättningar för dokumentation och en minskad säkerhetsrisk då inga utskrivna instruktioner kan hamna på avvägar. Skillnaden för brukaren blir att personalen använder sin telefon aktivt under besöken istället för att läsa och notera på papper säger Morgan Holmberg, digitaliseringsstrateg på sektor vård och omsorg.

Arbetet med införandet är redan igång och hemtjänstområdena Havstena och Norrmalm har börjat använda appen. Införandet kommer fortsätta områdesvis och avslutas efter årsskiftet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>