I höst utvecklas appen för att kunna ge ännu bättre service.
Appen Eskilstuna direkt samlar kommunens service och tjänster i mobilen. Den här veckan passerade appen 10 000 nedladdningar.
I höst utvecklas appen för att ge användarna ännu bättre service.
I samband med de omfattande bränderna i Västmanland 2015 blev det extra tydligt hur angeläget det är att snabbt kunna nå invånare med akut information. Eskilstuna kommun beslutade då att investera i en mobilapp. Appen, som har samma namn som kommunens kontaktcenter Eskilstuna direkt, lanserades i juni 2017.
Appen är i stora delar en spegling av kommunens officiella webb, eskilstuna.se. De tjänster som kommunen erbjuder på webben når användaren också via appen. Vissa tjänster har dessutom genvägar på appens startsida som gör att användaren snabbt når information om exempelvis evenemang, lediga jobb och vägarbeten.
En flitigt använd funktion är felanmälan. Den finns även på webben men i appen kan du enkelt göra felanmälan på plats, ta en bild på felet och ange koordinater. Det gör bland annat att den som ska åtgärda felet mycket snabbade kan få en bild av vad som är fel men också var.
Förutom att samla service och tjänster har Eskilstuna kommun också möjlighet att skicka ut pushnotiser till den som har appen nedladdad i sin mobil.
– Det kan vara viktiga meddelande till allmänheten som exempelvis eldningsförbud, driftstörningar eller liknande akut information, säger Martina Manneh, kommunstrateg på Kommunledningskontoret.
Strax innan midsommar passerades något av en milstolpe när det visade sig att 10 000 enheter har laddat hem appen sedan den introducerades för fyra år sedan.
– En fjärdedel av användarna har tillkommit under det senaste halvåret så man kan gissa att pågående pandemi har hjälp till att få upp ögonen för appen, säger Martina Manneh.
I slutet av april lanserade Eskilstuna kommun sin nya servicewebb och under hösten kommer även Eskilstuna direkt-appen att utvecklas
– I användarundersökningar som vi har gjort får appen överlag tummen upp. Men det finns också en del konstruktiva förslag på förbättringar, både i utseende och funktion så det ska vi se över efter sommaren, säger Martina Manneh.