Freja hemställer till regeringen om e-hälsa för alla
Hem NYHETERE-HÄLSA Freja hemställer nu till regeringen om e-hälsa för alla

Freja hemställer nu till regeringen om e-hälsa för alla

Publicerat av: Redaktionen

Freja eID Group AB (publ) har idag lämnat en hemställan till Socialdepartementet och socialminister Jakob Forssmed om att skattefinansierade e-hälsotjänster inte ska få diskriminera patienter baserat på vilken e-legitimation de har möjlighet att använda.

All skattefinansierad vård ska vara tillgänglig på lika villkor för alla medborgare.

 I praktiken begränsas dock idag den enskildes rätt att välja e-hälsotjänst av vilken e-legitimation personen har.

Eftersom cirka en miljon individer idag saknar den e-legitimation som många av e-hälsotjänsterna kräver, utgör detta ett fundamentalt samhällsproblem.

Dessa individer saknar inte möjligheten att skaffa en e-legitimation, cirka 850 000 har redan idag den andra av de två mobila e-legitimationerna som är statligt godkända. Deras problem är att de av olika skäl inte kan, får eller vill skaffa den e-legitimation som bankerna utfärdar och som är det enda alternativet i många skattefinansierade e-hälsotjänster i Sverige.

Freja hemställer till regeringen om e-hälsa för alla

För att uppmärksamma regeringen på att det redan finns en lösning som adresserar en betydande del av detta utanförskap, har Freja eID Group lämnat en hemställan till Socialdepartementet. Kravet i hemställan är att Socialdepartementet tillser att individer inte blir diskriminerade i den skattefinansierade vården, genom att Socialdepartementet ställer krav på att vårdutfärdarna ska acceptera alla statligt godkända e-legitimationer.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:

”Många e-hälsotjänster är inkluderande och erbjuder patienten valfrihet att använda den e-legitimation denne vill eller får använda. Men detta borde gälla alla och det är inte rimligt att skattefinansierade tjänster har rätt att utestänga patienter beroende på vilken bank de råkar vara kund i. Ofta är det också de som befinner sig i ett digitalt utanförskap som skulle behöva de smidiga e-hälsotjänsterna mest. I stället är de nu hänvisade till långa telefonköer och tidsödande manuella processer bara för att de har fel e-legitimation. Om vi menar allvar med att vården ska vara på lika villkor och att alla människor är lika mycket värda borde Sverige som en välfärdsstat omedelbart reglera detta missförhållande.”

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>