Sommarperioden är alltid tuff bemanningsmässigt för vården och vi läser konstant i media om den dåliga tillgängligheten till vården under sommaren.
MedHelp går dock mot strömmen och har denna sommar levererat ännu bättre tillgänglighet än tidigare år.
– Trots att vi tagit in nya uppdrag för att hjälpa andra landsting så har vår medelsvarstid legat konstant på dryga tre minuter under sommaren. Jämför vi oss med övriga 1177-verksamheter så är dessa siffor väldigt bra, säger Björn Arkinger Affärsområdeschef Vårdtjänster på MedHelp.
Tillgängligheten till MedHelps tjänster är mycket viktig. Dels för att serva invånare och våra kunder, men framförallt för att upprätthålla patientsäkerheten i våra tjänster. Vi har en hel del samtal (flera tusen per månad) som överlämnas direkt till 112 med väldigt akuta patienter som är i behov av ambulans. Om dessa får vänta för länge på svar och bedömning så föreligger det givetvis en patientsäkerhetsrisk.
– Till stor del handlar det om erfarenhet och noggrann planering av befintliga resurser. Vår erfarenhet gör att vi har god kontroll på våra prognoser över hur mycket det kommer att ringa under sommaren. När vi tillför vår kompetens inom bemanningsplanering så klarar vi av att hantera även tuffa perioder som en sommar, säger Lisabet Kollin, Affärsområdeschef Produktion MedHelp.