Det diskuteras data som aldrig förr – inte minst inom sjukvården där tillgång till snabb och tillförlitlig information har blivit ett kritiskt område.
Under den pågående pandemin har vi sett ett ökat behov av digital vård, bland annat har besöken hos nätläkare skjutit i höjden.
Men även inom mer traditionell vård har kraven på digitala interaktioner ökat. Att snabbt koppla patienter till rätt vårdgivare och därmed också rätt typ av behandling kräver ett robust och smart informationsutbyte utan allt för mycket manuell handpåläggning.
Nyckeln för att lyckas med detta är att strukturera stora datamängder och snabbt tillgängliggöra dem för den som för tillfället behöver dem.
Möjligen låter det enkelt men än finns mycket kvar att göra. Ett tydligt hinder är att det många gånger saknas en tillräckligt utbyggd struktur. Sverige liksom övriga länder har en stor mängd privata aktörer som samsas med offentlig sektor. Att hantera alla data tillräckligt framgångsrikt i en sådan komplex miljö är en utmaning, för att uttrycka det milt.
I detta avseende är visserligen inte sjukvården unik. Analytiker har flera gånger slagit fast att världens samlade data väntas fördubblas de kommande tre, fyra åren. Till följd av detta växer behovet av sourcing, hantering och styrning över egentligen samtliga branscher.
Det är helt enkelt oerhört viktigt att organisationer, sjukhus, forskningscentrum, läkare och vårdgivare tydligare prioriterar dessa utmaningar när både volym och hastighet på data ökar.
Ett nödvändigt steg för att vi ska kunna stå bättre förberedda är att ge stöd ända upp i ledningsgruppen åt de team som hanterar data. Om dessa får möjlighet och mandat att ta fram mer kvalitativa data kommer det också skapas en bättre miljö över hela sektorn.
Man behöver också välja datalevarans efter tillgänglighet och behov – och strukturera organisationen med utgångspunkt att samla in och bearbeta data från nätverkets ytterkanter upp till hybridmolnet.
Och kanske viktigast av allt: Data behöver diskuteras över hela organisationen för att skapa en större förståelse för vilka behov organisationen har i dag och vilka man kommer ha de kommande åren. I slutändan är en kvalitativ datahantering nämligen något som leder till konkurrensfördelar men framför allt gynnar patientsäkerheten.
Johan Östlund, enterprise-chef, Dell Technologies Sverige