Smart Eye AB (Nasdaq: SEYE), marknadsledande inom Driver Monitoring Systems, har erhållit en ny design wins från ytterligare en kinesisk OEM-kund.
De beräknade intäkterna för ordern är 50 MSEK, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. Företaget har nu erhållit totalt 57 design wins.
Smart Eye kommer leverera andra generationens DMS-teknik till en framstående kinesisk OEM, den andra i ordningen för Smart Eye. Bilmodellerna som inkluderar Smart Eyes programvara har en planerad SOP 2021.
Smart Eyes DMS-programvara inkluderar en AI-funktion för bilar i syfte att öka förarens säkerhet, men kan även användas i underhållningssyften. Systemet består av eyetracking och Face ID som används för att förhindra distraktion eller ouppmärksamhet hos föraren.
”Som en global leverantör av DMS och AI-teknik i bilar har vi arbetat hårt för att säkra fotfästet på den viktiga kinesiska marknaden, den största i världen. Denna andra design win är ett avgörande steg mot vårt mål. Det var en tuff konkurrensprocess där Smart Eyes beprövade kapacitet av säkerhetsnivåer inom driver monitoring, i kombination med en solid kvalitet och hög funktionsnivå som slutligen utgjorde de avgörande faktorerna. Den kinesiska marknaden förväntas växa i ökande takt, liksom resten av den globala marknaden. I slutändan handlar det om att hålla fler och fler förare säkra och vårt Smart Eye-team i Kina har gjort ett bra jobb för att säkerställa just detta, säger Martin Krantz, VD på Smart Eye.
Smart Eye har samarbetat med en stor Tier 1-leverantör för att säkra ordern och hittills har Smart Eye fått 57 designvinster från tio OEM-tillverkare inom bilindustrin, vilket gör företaget till marknadsledande inom DMS-teknik. Det totala potentiella värdet för Smart Eyes design wins överstiger 1,5 miljarder SEK. Sex bilmodeller med Smart Eyes-teknik har lanserats på marknaden.
Definitioner:
OEM: Original Equipment Manufacturer (biltillverkare)
Designvinst: order för en bilmodell
SOP: Start of Production (produktionsstart)
DMS: Driver Monitoring System