Stor ökning av digitala vårdmöten

Under 2020 ökade användningen av Region Västerbottens app för digitala vårdmöten markant.

Stor ökning av digitala vårdmöten

 

I december 2019 hade 624 personer laddat ned och loggat in i appen Mottagning Region Västerbotten. Den sista december 2020 var den siffran 3 117 personer.

– Vården har gjort ett fantastiskt jobb i att ställa om till ett mer digitalt arbetssätt, det är ju de som jobbar kliniskt som måste göra den här resan och det är inte alltid så enkelt, särskilt inte i ett så pass stressigt yrke som vårdyrket är, säger Pernilla Koskela, objektspecialist i förvaltningen för invånartjänster i Region Västerbotten.

Under december 2019 användes appen 62 gånger och i december 2020 var den siffran 2 142. Alltså har det under ett år skett en ökning med 3300procent. I appen erbjuder ett femtiotal olika mottagningar inom regionen digitala vårdmöten mellan vårdpersonal och invånare.

– Det känns väldigt roligt att det ökat så mycket! Vi har såklart fått mycket draghjälp av pandemin, men det håller på att etablera sig som arbetssätt och jag tror att behovet av att anpassa verksamheten kommer finnas kvar även efter pandemin, säger Anders Wink, verksamhetsutvecklare vid e-hälsoenheten på Region Västerbotten.

Fortsatt utveckling

Utvecklingen av digitala vårdmöten började som ett projekt men under hösten 2020 övergick det till ordinarie verksamhet i regionen. Nu är målet att fortsätta utveckla appen och samarbeten runt digitala vårdmöten.

– Vi samarbetar med en del andra myndigheter för att hitta bra helhetslösningar för invånare. Vi utvecklar även möjligheten till att kunna ha jourtider under natten på särskilda boenden för äldre, så en läkare kan hjälpa en sjuksköterska att göra en snabbare bedömning av situationen och kunna förbereda sig bättre med rätt verktyg inför besök eller direkt kalla på exempelvis ambulans, berättar Pernilla Koskela.

Nöjda användare

I takt med att antalet digitala vårdmöten via appen ökat har även användarbetyget blivit högre. I december 2019 var användarbetyget 2,25 av 5 och i december 2020 var användarbetyget 4,77. Däremellan var det även uppe på 4,9.

– Vi hade hoppats på att uppnå ungefär 4,5, så att vi har legat stadigt runt 4,7–4,8 känns jättebra, säger Anders Wink.

Anders Wink tror att användarna är nöjda med appen eftersom den har ett enkelt gränssnitt och när man väl har laddat ner den och loggat in är den lätt att använda. Han tror även att många uppskattar möjligheten att inte behöva ta sig till en fysisk mottagning.

– Man sparar tid och det blir en positiv överraskning när man blir erbjuden ett videosamtal istället för att ägna någon timme åt ett fysiskt besök, säger Anders Wink.

– Jag tror det är viktigt att vi möter invånarna där de själva är bekväma, säger Pernilla Koskela.

Pernilla Koskela påpekar också att det digitala möten inte alltid kan ersätta det fysiska mötet.

– Ibland är det viktigt att vi ses fysiskt och det ena utesluter inte det andra, men digitala vårdmöten är ett bra komplement, särskilt i dessa tider.