Suicide Zero växer och anställer ny utbildningsansvarig, två kommunikatörer och en projektledare för Idrottshoppet.
Den ideella organisationen har gått från 6 till 24 anställda på bara fem år.
Birgitta Hartzell blir ny utbildningsansvarig och kommer senast från Skolporten där hon arbetade som vd. Hennes ansvar blir att utveckla och sprida Suicide Zeros olika suicidpreventiva utbildningar.
Kommunikationsavdelningen kompletteras med två nya namn. Ebba Lindström, närmast från Juno Public Relations, samt Moa Lerin från modeföretaget NA-KD. Ebba kommer att arbeta som kommunikatör med fokus på varumärke och kampanjer och Moa med organisationens sociala medier och ambassadörer.
— En viktig del av vårt arbete handlar om att sprida kunskap och utbilda människor. Våra utbildningar är högt prioriterade och det känns därför fantastiskt att ha Birgitta på plats. Samtidigt är det viktigt att vi når ut med utbildningar och projekt, varför vi nu utvecklar kommunikationsteamet med Ebba och Moa som kommer bidra med nya idéer och perspektiv, säger Rickard Bracken, generalsekreterare för Suicide Zero.
Idrottshoppet är ett nytt projekt finansierat av Postkodstiftelsen med syftet att öka kunskapen hos föreningar om hur idrotten kan verka för att förebygga psykisk ohälsa och i förlängningen självmord. Bosse Konrad, som även varit volontär för Suicide Zero, tar rollen som projektledare. Han har gedigen erfarenhet från skol- och idrottsvärlden, där han både jobbat och varit engagerad de senaste 30 åren.
— Den psykiska ohälsan och prestationsångest bland barn och unga idrottsutövare ökar och många föreningar efterfrågar metoder och tips på hur de kan förhindra den utvecklingen. Genom idrottshoppet och Bosse vill vi bygga en struktur för det viktiga arbetet och nå ut så brett som möjligt till barn och unga, säger Rickard Bracken.