Svenskar vill ha mer vård på distans efter pandemin
Hem UNDERSÖKNING Svenskar föredrar vård på distans efter pandemin

Svenskar föredrar vård på distans efter pandemin

Publicerat av: Redaktionen

Drygt en fjärdedel (27 procent) av svenskarna som tidigare föredrog fysiska vårdmöten, föredrar vård på distans eller en mix av vård på distans och fysiska vårdmöten efter pandemin.

Det visar en undersökning gjord av Onepoll på uppdrag av Nuance.

Innan pandemin föredrog 62 procent att få sina medicinska råd vid ett fysiskt möte.

Undersökningen visar även att 37 procent av svenskarna nu känner sig bekväma med att få medicinska råd och vård på distans. Av dessa är 12 procent till och med mycket bekväma.

På frågan om varför, svarade 39 procent att anledningen var möjligheten att kunna få snabbare tillgång till vårdmöten, 47 procent sa att anledningen var att de inte behöver resa för ett vårdmöte, 29 procent hävdar att digitala plattformar gör processen bekvämare och 29 procent tycker att det hjälper till att lindra trycket på hälso- och sjukvårdsresurser.

Men man vill inte slopa de fysiska vårdmötena helt – 41 procent säger sig vilja ha en mix av fysiska vårdmöten och möten via video och telefon i framtiden.

Förutom att vara mer bekväma med digitala hälso- och sjukvårdstjänster har många svenskar också blivit mer öppna för användning av modern teknik – till exempel artificiell intelligens (AI) – under pandemin.

  • 34 procent är bekväma eller mycket bekväma med att AI-teknik används för att på ett säkert sätt dokumentera vårdmöten mellan patienter och läkare och skapa klinisk dokumentation
  • 52 procent skulle vara öppna för att läkarna använder AI för att skapa patientdokumentation.
  • 54 procent säger att de tror att AI skulle hjälpa läkarna att fokusera mer på patienternas diagnos.

Svenskar vill ha mer vård på distans efter pandeminUnder pandemin har sjukvården tvingats att snabbt utveckla sitt sätt att leverera vård. Undersökningen visar att det inte finns någon återvändo till hur det fungerade före pandemin. Patienter är inte bara öppna för smarta, tekniska tjänster; de kommer att aktivt välja dessa tjänster om det innebär att snabbare kunna boka ett vårdmöte eller hjälper läkare att kunna fokusera på diagnos och behandling. Detta ger vårdgivare ett tydligt mandat att anamma moderna AI-drivna lösningar, där de har potential att förbättra upplevelser för både patienter och vårdpersonal.

Med hjälp av AI-baserad talteknik kan sjukvården till exempel göra det möjligt för vårdpersonal att enkelt och effektivt skapa patientdokumentation med sin röst, och fånga hela patientens berättelse direkt vid vårdtillfället. Detta bidrar till en högre patientsäkerhet och patientdelaktighet då patientens journalanteckningar blir tillgängliga i realtid för alla vårdinstanser och för patienten själv på 1177. Med tanke på att människor talar minst tre gånger snabbare än man skriver, kommer integrering av denna typ av teknik även att frigöra tid för vårdpersonal, tid de istället kan spendera med sina patienter och att leverera kvalitetsvård.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>