Ericsson, Telia och Sahlgrenska inledde i september 2020 ett partnerskap med målet att förbättra sjukhusets prognoser för inläggningsfall av covid-19-patienter med hjälp av AI och data från mobilnätet.
Projektet har varit framgångsrikt och därför under våren också expanderat till fler sjukhus i regionen, som alla sett ett stort värde genom en förbättrad planering av resurser, vilket lett till bättre patientvård.
Att skapa prognoser för att kunna förutsäga det dagliga antalet inläggningsfall av covid-19- patienter har varit en viktig del av sjukhusplaneringen det senaste året. Ericsson har samarbetat med Telia och Sahlgrenska universitetssjukhuset för att utveckla ett innovativt sätt att tillförlitligt förutsäga antalet inläggningsfall av Covid-19-patienter så långt som 14 till 21 dagar in i framtiden. Träffsäkerheten i prognoserna har utvärderats av sjukhusen som bekräftat att de skapar ett stort värde.
Thomas Brezicka, chefläkare, Sahlgrenska universitetssjukhuset, säger: ”Samarbetet har möjliggjort en utveckling av ett tillförlitligt verktyg för att kortsiktigt prognostisera antalet
inläggningsfall av Covid-19-patienter på sjukhuset och har varit av stor betydelse för vår planering av resursfördelning för att säkerställa att varje patient får den vård som behövs.”
De datadrivna insiktsmodellerna kombinerar Ericssons AI-modelleringsteknik med Sahlgrenskas inläggningsdata och Telias anonymiserade och aggregerade mobildata som skildrar rörelsemönster. Tillsammans har detta skapat en viktig informationskälla för att förbättra prognosmodellerna hos både Sahlgrenska universitetssjukhuset och Södra Älvsborgs sjukhus i Västra Götaland.
För att möjliggöra detta utvecklade Ericssons ledande AI-experter först prognosmodeller som testade i en träningsfas, för att identifiera hur varje modell presterade i olika prognosfönster. När de bästa prognosmodellerna identifierats av Ericsson och Sahlgrenska, omarbetade Ericssons experter sedan modellerna med hjälp av all data, vilket skapade en tillförlitlig prognos för inläggningsfall av covid-19 patienter 14 till 21 dagar fram i tiden, som levererades varje vecka. Prognosmodellerna justerades också efter externa faktorer, exempelvis vaccinationsdata.
Prognosens indikatorer som producerats under projektets period har kombinerats och vägts mot flera andra informationskällor för att ligga till grund för sjukhusens prognoser för kommande inläggningsfall av covid-19 patienter. Andra relevanta indikatorer som använts är andelen positiva PCR-tester, förändringen av pendlingsbeteende (med hjälp av data från Västtrafik) och förändringen av den övergripande rörligheten i områden med mycket trafik, till exempel butiker och kontor.
Samarbetet började i september 2020. Initiativet utvidgades sedan till att omfatta Västra Götalandsregionen och Södra Älvsborgs sjukhus våren 2021.
Kristofer Ågren, chef för Data Insights, Telia, säger: ”Jag är mycket stolt över att se hur vår data och våra insikter kan användas för att ge stöd till Sahlgrenska och andra sjukhus, vilket i slutändan skapar bättre vård för patienter. Det är teknik när den är som bäst!”
Peter Laurin, chef för Managed Services, Ericsson, säger: ”Under det senaste året har Sveriges sjukhus och vårdresurser belastats hårt och varit nära bristningsgränsen. För oss har det därför varit viktigt att hjälpa till på alla sätt vi kan. Projektet är ett exempel på vad teknologier som AI kan ha för påverkan på vårt samhälle. Vi är stolta över att ha kunnat bidra med våra AI-verktyg och expertis i detta viktiga projekt.”