Capio Cityklinikerna Singelgatan Malmö och Clemenstorget i Lund startar nu chatt för att ge sina patienter ett mer flexibelt sätt att kontakta sin vårdcentral.

På Capio Citykliniken Singelgatan i Malmö tas patienterna emot både fysiskt och digitalt; nu är chatten igång! Från vänster: Terese sjuksköterska, Sarah verksamhetschef och Laura allmänspecialist
Efter noggranna förberedelser med utbildningar, riskanalyser och utformande av nya arbetsprocesser har det äntligen blivit dags för chattpremiär. Verksamhetschef på Capio Clemenstorget i Lund, Malin Friberg, är glad att kunna erbjuda patienterna en ny kommunikationsväg:
”Det här ökar tillgängligheten och patienten kan välja bort telefonkön om hen vill, vilket varit mycket efterfrågat.” Hon poängterar samtidigt att det självklart fortfarande kommer att kunna nå vårdcentralen via telefon om man föredrar det.
På Capio Singelgatan i Malmö håller verksamhetschef Sarah Blennerup med: ”Vi ser fram emot att öka vår tillgänglighet, modernisera vår vårdcentral och minska stressen som telefonkö kan innebära – både för personal och patient. De som vill och kan möter oss i chatten, det ökar samtidigt tillgängligheten för dem som hellre talar med oss i telefon.”
I chatten svarar sjuksköterskor och läkare vardagar mellan 8-15 i Malmö och 8-12 i Lund men det går bra att påbörja sin chatt när som helst på dygnet.
Capio Citykliniken Singelgatan i Malmö körde igång 24 september och två dagar senare var det dags för Capio Citykliniken Clemenstorget i Lund.
Lanseringen av en egen chatt in till vårdcentralen är en del i Capios omfattande arbete med att bredda det digifysiska erbjudandet och öka tillgängligheten. Målet är att patienten skall kunna få hjälp av Capios samlade medicinska kompetens oavsett var hen befinner sig. Flera enheter har redan chattar på plats och totalt kommer ca 30 enheter runt om i landet att ha lösningen på plats innan årsskiftet.