Västerbotten satsar på digital tillgänglighet
Hem NyheterIT-lösning Västerbotten satsar på digital tillgänglighet

Västerbotten satsar på digital tillgänglighet

Publicerat av: Redaktionen

Bolidens hälsocentral är en av många vårdinrättningar i Västerbotten som satsat på digitala vårdmöten.

Och både personal och patienter ser fördelar med det nya arbetssättet.

– Framförallt är det för att möta invånarnas behov, säger avdelningschef Emma Sjöström.

Redan för flera år sedan inledde Bolidens hälsocentral arbetet med att införa digitala lösningar i sin verksamhet och lade under pandemin och särskilt i samband med vaccinationen mycket tid på att få till en webbtidbokning som fungerar.

– Vi har hela tiden försökt ligga i framkant när det gäller att vara digitalt tillgängliga, säger Emma Sjöström.

Möte samma dag
Västerbotten satsar på digital tillgänglighet

Emma Sjöström

Under hösten 2022 hade hälsocentralen svårt att få till läkarbemanningen och beslutade sig för att anställa en läkare som under delar av sin tid arbetade på distans.

– Första veckan gjordes 20 digitala besök och vi kunde under de första veckorna tömma vår väntelista, berättar Emma Sjöström. I dag kan patienter få ett digitalt möte redan samma dag.

Under hösten och vintern började personalen vid hälsocentralen använda digitala lösningar alltmer.

Färre resor

– Vår psykolog, som började efter jul, har 50 procent av sina möten digitalt och vi försöker ha de flesta av Västerbottens hälsoundersökningar digitalt, säger Emma Sjöström.

I takt med att patienterna mer och mer efterfrågar digitala lösningar så försöker hälsocentralen möta de behoven. Ett digitalt läkarbesök betyder färre resor till och från Boliden för patienterna och gör personalen mer tillgängliga.

Ger mer tid

– Det tar mindre tid med ett digitalt samtal än om patienten kommer hit. De måste först vänta i väntrummet, sedan bli hämtade av personalen och kanske också ta av sig ytterkläderna innan samtalet inleds, förklarar Emma Sjöström.

– Digitalt så är patienten inne i besöket direkt och vi hinner boka in fler patienter eller ge mer tid till en patient på plats som har mer komplexa besvär. Vi försöker därför boka in digitala besök i första hand och i andra hand fysiska besök när det behövs, säger Emma Sjöström.

Digital möjlighet

De digitala mötena sker med hjälp av vårdplattformen Visiba Care.

– Kan inte patienten använda en smart telefon eller en dator så erbjuder vi en möjlighet att komma till Bolidens hälsocentral för att koppla upp sig till en doktor på distans härifrån.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>