Visiba Care accelererar den digitala omställningen i hälso- och sjukvården

För att möta de utmaningar och den ökade efterfrågan som följt av coronapandemin har hälsoteknikföretaget Visiba Care växlat upp för att stötta vården med att erbjuda digitala vårdbesök genom hela vårdkedjan – från primärvård, till verksamheter inom specialistvården samt kommunal vård och omsorg.

Visiba Care accelererar den digitala omställningen i hälso- och sjukvården 1
Visiba Care accelererar den digitala omställningen i hälso- och sjukvården

Sedan andra veckan av mars i år har företaget hjälpt till att starta över 850 digitala vårdmottagningar i Sverige, vilket motsvarar en ökning med drygt 200 procent sedan början av januari i år.

Visiba Care är Nordens ledande leverantör av plattformar för digitala vårdbesök. Plattformen används idag av över hälften av Sveriges regioner, samt ett flertal privata vårdgivare. Coronapandemin har fått Visiba Cares kunder att snabbt accelerera omställningen från fysiska till digitala kontaktytor genom hela vårdkedjan, med en särskilt dramatiskt tillväxt av digitala specialistmottagningar som ökat med drygt 450 procent under perioden mars till maj i år. Idag erbjuder drygt 670 specialistmottagningar i Sverige digitala patientkontakter via Visiba Care.

Den snabba omställningen till digitala vårdbesök har även förskjutit andelen av digitala specialistmottagningar som använder plattformen och som idag motsvarar 50 procent av kundtotalen, i jämförelse med 24 procent i januari. Det är framför allt ett växande antal verksamheter inom olika terapiområden som nu väljer att möta patienter digitalt, exempelvis inom rehabilitering, diabetes, psykiatri, hälsocoaching, och neurologi.

– Vi på Visiba Care är särskilt stolta över att vi under knappt tre veckor i mars var med och lanserade drygt 500 vårdmottagningar i Sverige. Sedan dess har över 350 mottagningar tillkommit. Omställningen till digital patientkontakt är viktig för att kunna fortsätta erbjuda god vård på ett sätt som minskar smittrisken. Redan nu har vi fått vittnesmål från flera kunder om hur digitala kontaktytor skapat mervärde för både patienter och vårdpersonal genom utökad tillgänglighet, bättre kapacitet och flexibilitet, säger Johan Gustafsson, VD på Visiba Care.

Drygt 150 000 patienter har använt Visiba Cares plattform under perioden mars-maj, vilket innebär en ökning på ca 300 procent i jämförelse med perioden december-februari. En region som under våren snabbt ställt om till digitala patientkontakter inom flera vårdverksamheter med hjälp av Visiba Cares plattform är Region Dalarna. Från det att WHO deklarerade covid-19 som pandemi har regionen snabbt utökat sitt digitala patienterbjudande. Idag finns drygt 60 vårdmottagningar både inom primärvård, specialistsjukvård och tandvård i regionens app ”Min Vård” och fler är på väg.

– Innan Coronapandemin var det rätt många internt som ifrågasatte behovet av digitala vårdkontakter, men det motståndet försvann ganska snabbt när vi insåg att vi behövde hitta sätt att skydda både personal och patienter från smittspridning. Nu är det många verksamheter som hör av sig och vill ha hjälp att komma igång. Först ut var primärvården, men nu även ser allt fler specialistmottagningar nyttan av de digitala mötena, framför allt inom psykiatrin och olika former av samtalsterapi, men även inom fysioterapi, habilitering och logopedi ser vi ett ökat intresse. Inom habiliteringen, där samordning av olika vårdresurser är central, ser man ett stort värde i den flerpartsfunktion som finns i Visiba Care, säger Matts Lindgren, verksamhetschef och projektledare Digital Vårdcentral i Region Dalarna.