Ledande europeiska vårdjättar förbättrar patientupplevelsen med dataanalys från Qlik

Flera sjukhus och vårdaktörer arbetar aktivt för att minska kliniska variationer, kostnader och väntetider för att förbättra patientupplevelsen och vården med hjälp av svenskutvecklad innovation.

Qlik, ledande inom visuell analys, meddelar idag att flera ledande hälso- och sjukvårdsorganisationer i Europa använder sig av svenskutvecklad dataanalys för att hantera den digitala transformationen inom vården. Med hjälp av Qliks lösningar för visuell dataanalys harladda ned (8) Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Slingeland Ziekenhui, Consorci Sanitari Integral och Veiligheidsregio Noord-Holland Noord minskat väntetiderna i vården, reducerat kostnaderna och förbättrat servicen till patienter.

Organisationer inom vårdsektorn måste fortlöpande hitta nya sätt att leda den digitala utvecklingen och förbättra service och vård på, samtidigt som kostnaderna måste hållas nere. Utmaningen för hela vårdsektorn är att hitta flaskhalsar för att motverka långa väntetider, eller undersöka leverantörs- och upphandlingskostnader för att se var besparingar kan göras.

– Genom samarbetet med några av Europas största sjukvårdsaktörer kan Qlik ge sjukhus bättre insikt i patientdata så att de kan förbättra sitt arbete. När sjukhus kan förbättra patientsäkerheten, förnya vården och förkorta väntetider, så innebär det högre livskvalitet och i slutändan att fler liv kan räddas, säger David Bolton, Global Industry Solutions Director, Healthcare, Qlik.

Sahlgrenska universitetssjukhuset (SU) använder omkring 20 QlikView-applikationer för att analysera hela patientresan på Ortopedavdelningen. Därigenom följer en ortoped patienten hela vägen från konsultation till återhämtning efter operation, och bevakar samtidigt relevanta kvalitets-, process- och kostnadsmått. På det sättet har SU nått flera framgångar som vida överträffat förväntningarna: nöjdare patienter, anställda som engagerar sig mer samt ökad effektivitet inklusive snabbare behandling och kortare väntetider.

– Vi har på ett enkelt och strukturerat sätt lyckats förbättra vården för våra patienter med samma budget som tidigare, säger Magnus Karlsson, ansvarig för Ortopeden på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Ett exempel på vad vi gjort är att patienter med samma underliggande sjukdom tas om hand av ett specifikt team, som också fokuserar på tidig rehabilitering efter operation. Med Qlik kan vi spendera mer tid på rätt saker och ta bättre beslut. Bättre beslut leder till bättre hälsa.

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord är en konstellation av brandkår, ambulans och ledningscentral i Nederländerna som använder Qlik för att effektivisera processen – från nödsamtal och ambulansfärd till slutgiltig vård – för personer i akut behov av angioplastik, vilket uppstår på grund av exempelvis hjärtinfarkt. Med Qlik har man minskat den totala tiden från det att nödsamtalet görs tills dess att operationen är genomförd med hela 20 minuter. I en situation av plötslig och akut hjärtinfarkt är den tiden oerhört värdefull, och kommer bidra till att många liv räddas.

Consorci Sanitari Integral (CSI) i Spanien analyserar data från hela verksamheten, alltifrån finansiella siffror och HR-information till komplexa behandlingsdata, men huvudsakligt fokus ligger nu på att tillgängliggöra realtidsdata från akutavdelningen, så att personalen kan fatta bättre beslut i akuta situationer. Lösningen innebär att de kan prioritera effektivare och minska väntetiderna för de som är akut sjuka och skadade.

Post Comment