Som en del av lanseringen av aktivitetsarmbandet Fitbit Charge 5 gick Fitbit i Sverige samman med Hjärt-Lungfonden för att öka antalet anmälda till insamlingsloppet – Vi springer för forskningen.
Utöver vinstpriser stod Fitbit för dubbla anmälningsavgiften för alla som anmälde sig via dem.
Fitbits totala bidrag landade på 34 200 kronor.
– Vi är stolta över att bidra till Hjärt-Lungfondens livsviktiga arbete. Hjärthälsa är ett viktigt fokusområde för oss på Fitbit. Bland annat har vi utrustat vårt senaste aktivitetsarmband Charge 5 med en EKG-mätare*, som kan hjälpa användaren att upptäcka oregelbunden hjärtrytm och söka hjälp i tid, säger Lina Kjällström, nordisk marknadschef för Fitbit.
Som kommunikativ strategi inför loppet använde Fitbit sig av influencersamarbeten med profiler som frivilligt ville vara med och bidra. Bland annat ställde stora namn såsom Sandra Friberg och Pischa Strindstedt upp och spred information om loppet i sina kanaler. Inom bara några dagar fick Fitbit in flera hundra anmälda via ambassadörernas instagramflöden.
– Det är roligt att se hur väl våra samarbeten fungerar och hur mycket det finns att göra när det kommer till influencer marketing. Det är något vi kommer fortsätta ta med oss i våra kommunikationsstrategier framöver, säger Kjällström.
Det digitala loppet ägde rum söndagen 26 september och arrangerades runt om i hela landet. Fitbit samlade drygt en tredjedel av samtliga deltagare som landade på över 1 250 personer – och alla intäkter gick oavkortat till Hjärt-Lungfondens forskningsbidrag.
– Vi är glada att så många ville vara med och bidra till den livsviktiga forskningen. Det här är första året som vi anordnar insamlingslopp och det är fint att se hur många som vill kombinera motion med att göra en insats för andra, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.
I Sverige drivs Fitbits kommunikation, varumärkespositionering och influencersamarbeten av pr-byrån StrandbergHaage, som står bakom lanseringskampanjen. Ansvariga för kontot är projektledaren Lisa Högkil och kundansvariga Jan Borg, vd på StrandbergHaage.
*Kommer i början av november