Att hantera vårdärenden och kontakta vården digitalt har blivit en självklarhet för skåningarna.
Nya siffror visar att nästan nio av tio skåningar har utnyttjat e-tjänsterna någon gång.
– Vi har tagit ytterligare ett kliv mot att möta skåningarna där de vill träffa oss. Dessutom blir det mer användarvänligt när skåningen kan göra sina ärenden när och var det passar varje individ bäst, säger Anna Strömblad, kommunikationsdirektör i Region Skåne.
1177 Vårdguidens e-tjänster används flitigt och av alla åldersgrupper. Nio av tio skåningar har någon gång loggat in på 1177. se. Kurvan går stadigt uppåt. Sedan årsskiftet har andelen ökat med 10 procent.
Var femte vill i första hand ha informationen digitalt
Totalt har 20 procent av skåningarna angett att de i första hand vill ha information från vården i digitalt format. Det är högst i landet. Nästan tre av fyra svarar att de önskar avisering via sms.
– De digitala möjligheterna innebär att skåningen med rätta förväntar sig att få information, nå oss och uträtta enklare ärenden digitalt. Vissa möten fungerar utmärkt digitalt, medan andra behöver genomföras fysiskt. När fler kan göra enklare ärenden själv, som exempelvis boka om sin tid, frigör det resurser i vården som kan användas till annat, säger Anna Strömblad.
Förnya recept, kontakt och beställa tid
Under första halvåret i år loggade skåningarna in 13,2 miljoner gånger på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Det kan jämföras med första halvåret 2020 då det gjordes strax under 5 miljoner inloggningar. En stor del av besöken handlade om att ställa sig i kö för restdoser av vaccin eller att ladda ner frågeformulär för smittspårning i samband med covid-19. Att läsa sin journal digitalt har också blivit mer populärt i Skåne. I augusti gjordes nästan en halv miljon inloggningar i e-tjänsten Journalen.
– Pandemin har inneburit en boom för våra digitala tjänster. Många har exempelvis loggat in via 1177.se för att beställa och få resultat av egenprovtagningen. Vi satsar på att förbättra våra e-tjänster ytterligare, nu gäller det att vi möter invånarnas förväntningar när det gäller möjligheterna att använda våra e-tjänster, exempelvis när det gäller att få sin kallelse digitalt, säger Anna Strömblad.
Men även ärenden som inte har en koppling till pandemin visar en tydlig ökning jämfört med föregående år. Det kan tyda på skåningarna under pandemin blivit både mer vana att använda och mer varse de e-tjänster som erbjuds.
Stöd och behandling digitalt ökar
Att få stöd och behandling digitalt är en viktig del av e-tjänsterna och fler och fler erbjuds och väljer internetbaserad KBT, som kallas iKBT. Hittills i år har över 1 000 personer startat en sådan behandling. 77 av 163 vårdcentraler i Skåne erbjuder detta idag och under hösten pågår utbildning av fler behandlare. Från och med 2022 ska alla vårdcentraler i Region Skåne erbjuda iKBT.
– Det kan handla om att genom olika KBT-program få hjälp som handlar om depression, ångest, stress, självkänsla, smärthantering, sömn och smärta. Både svenska och internationella undersökningar visar att det ger bra resultat, säger Ola Winquist, hälso- och sjukvårdsstrateg i Region Skåne.
Behandlingen görs digitalt. Istället för att besöka en psykolog på vårdcentralen kan man göra uppgifterna hemma när det passar. Man kan se filmer och läsa texter flera gånger, man kan också kommentera och interagera med behandlaren, som kan vara psykolog, kurator eller socionom med kompetens i KBT.
Självhjälpsprogrammet “Hantera oro vid covid-19″
Under pandemin har exempelvis det digitala självhjälpsprogrammet “Hantera oro vid covid-19″ varit värdefullt för många. Drygt 650 personer har påbörjat ett sådant program i Skåne. En av dem är Anna. Hon blev sjuk i covid, var hemma länge och drabbades av ångest. Via sin vårdcentral fick hon tips om orosprogrammet som nås genom att logga in via 1177.se och som är 6-8 veckor långt.
– Jag fick övningar och det som var bra var att det fanns någon på andra sidan som jag kunde kontakta när jag hade funderingar. Det var superbra, jag kände inget behov av att träffa min kurator efter vårt uppstartsmöte. Jag tror att det viktigaste var känslan av att jag inte var ensam. Det var en trygghet att ha någon där som jag kunde skriva till. Nu har jag fått med mig redskap som jag han använda hela livet, säger Anna.
Fakta/e-tjänster
- När man loggar in via 1177.se kan man själv ange att du vill ha digital kontakt, e-post och/eller sms-kontakt. När funktionen aktiveras kan man få en avisering i mobilen när det finns ett nytt meddelande i inkorgen. Det kan exempelvis handla om en läkare som skickar frågor redan inför ett bokat besök, eller kallelser som kan skickas digitalt.
- Den som inte har dator och mobil ska även fortsättningsvis kunna ringa på traditionellt vis.
- De populäraste e-tjänsterna idag är att förnya recept, söka kontakt, beställa tid eller av- och omboka en tid. Under första halvåret i år handlar en kvarts miljon av invånarinitierade ärenden om att förnya recept. I augusti visar siffrorna på en dubblering av antalet tidbokningar jämfört med samma period 2020.
- En vanlig missuppfattning är att det är enbart yngre som använder e-tjänster. Men det stämmer inte. Till exempel loggar män 60-79 år in oftare än män som är 20-39 år. Det är fler kvinnor än män som loggar in, framförallt i åldrarna 20-49 år. De agerar också ofta ombud åt sina barn.