[HÄLSO PARTNER] Apotea är nu godkänd som Sambimedlem.
Och inte nog med det, de är först att bli det genom ombud – och är dessutom det allra första apoteket ut.
Apotea anlitar Svensk e-identitet sedan tidigare för andra inloggningstjänster och därför var det ett naturligt val för dem att anlita Svensk e-identitet även för att ansluta sig till Sambi.
– Vi upplever att det gick smidigt och framförallt att det var nyttigt för oss att få hjälp med att identifiera och avgränsa vad som behövde avhandlas i tillitsgranskningen, säger Martin Bjerver, systemutvecklare på Apotea.
– Det känns fantastiskt roligt att ha bidragit till att göra den annars rätt krångliga anslutningsprocessen smidigare för Apotea. Och att vi efter mycket slit äntligen har en väl fungerande tjänst på plats, säger Erica Mechler, tjänsteägare för Sambi hos Svensk e-identitet.
Vad är Sambi?
Från våren 2019 måste alla vård- och omsorgsgivare som hanterar information från eHälsomyndigheten vara anslutna till Sambi – Samverkan för behörighet och identitet inom hälsa, vård och omsorg. Det gäller exempelvis vid användning av Pascal, e-receptsystem och övriga tjänster som hämtar information om patienter från eHälsomyndigheten. Om anslutningen görs direkt mellan vårdgivare och Sambi innebär det en omfattande process. Svensk e-identitet erbjuder en komplett ombudstjänst till en låg kostnad som istället gör anslutningen och administrationen enkel.