Att ändra livsstil är bland det svåraste som finns – men det finns möjligheter och hjälp att lyckas

2020 står för dörren och många kommer att avlägga nyårslöften om bättre och sundare vanor.

Löften som många kommer att bryta eftersom de saknar både rätt intention och konkreta verktyg. Det digitala hälsoföretaget Yogobe ger alla som lovat sig själva en mer hälsosam livsstil sina bästa tips på hur de ska göra för att lyckas.

– I en tid när stillasittande och stressrelaterad psykisk ohälsa breder ut sig är det viktigare än någonsin med lättillgängliga och individanpassade möjligheter till fysisk aktivitet, så att de som vill göra en förändring kan göra det med enkla medel och utan att det kostar skjortan. Det är vårt bidrag till att öka både det fysiska och psykiska välmåendet i Sverige, säger Peter Munteanu, vd på Yogobe.

Nytt år, nya möjligheter, brukar man säga och när nu 2020 står för dörren är det många som funderar på att starta om och anamma en sundare och mer hälsosam livsstil. Många avlägger nyårslöften om att börja träna, bli starkare, äta rätt, stressa mindre, bli mer effektiv och försöka leva mer i nuet. Löften som många en bit in på det nya året, när vardagen sätter in igen, har svårt att hålla.

Studier visar nämligen att det krävs både hållbar intention och konkreta verktyg för att göra en långsiktig livsstilsförändring. Man blir inte långdistanslöpare, inbiten yogi eller börjar älska gröna smoothies bara för att man har lovat sig själv att försöka springa mer, yoga regelbundet och äta nyttigare.

Därför ger Yogobe alla som lovat sig själva en sundare livsstil under 2020 fem tips med stöd i forskningen på vad de ska göra för att lyckas:

  1. Identifiera din intention – inom yogatraditionen pratar om vikten av att sätta en intention (sankalpa) för att skapa en förändring. Du själv, inte andra, ska formulera intentionen. Om den är viktig för dig, kommer det att bli lättare med motivationen och uthålligheten.
  2. Gör en genomförandeplan – för att dina nyårslöften inte ska stanna vid en intention, gör en konkret plan för hur du ska etablera nya vanor, för att förhindra att gamla tar över.
  3. Upprepa ditt nya beteende – hälsoeffekter av att ändra sina vanor tar tid, så hitta belöningar som är kopplade till din intention. Kortsiktiga yttre belöningar, som en bulle efter promenaden, kan istället motverka din inre motivation.
  4. Koppla det nya beteendet till nya signaler – om en ny vana ska konkurrera ut en gammal behöver du vara konsekvent i början och hitta nya signaler eller koppla goda vanor till de gamla. Till exempel: istället för att doften till kaffe är kopplad till en kaka, så kan man istället börja ta en frukt till kaffet. När man gjort det tillräckligt många gånger tänker man inte längre på kakan när man känner doften av kaffe, utan på frukten.
  5. Omge dig med människor som stöttar din intention – om din inre motivation att hålla dina nyårslöften tryter, se till att umgås med människor som bidrar med yttre förväntningar. Om ditt mål till exempel är att bli starkare, träna i grupp med andra som har samma mål.

– Vi vill att fler ska leva upp till sina nyårslöften och skapa bättre och sundare vanor. Väljer man att göra det tillsammans med Yogobe kommer vi att utmana, både vad gäller ditt why och hur du uppnår det. Att ändra livsstil är bland det svåraste som finns, men definitivt värt allt jobb, säger Peter Munteanu.