Hur ser digitaliseringen av vården ut i praktiken?
Hur kan den göra mer än att bara ersätta fysiska aktiviteter med digitala motsvarigheter, för att stödja ett bättre och effektivare samarbete mellan vårdteam och patienter?
Ett bra exempel är samarbetet mellan Capio och FRISQ, där användningen av FRISQ Care som plattform implementeras brett, både inom äldrevård och ortopedi.
Inom Capios avdelningar för geriatrik och rehab används den digitala plattformen FRISQ Care på 19 enheter i 8 olika verksamhetsområden, som involverar både öppen- och slutenvård. Arjeta Buqinca som är enhetschef på Capio Geriatrik Vårberg och som använder FRISQ Care i sitt dagliga arbete är nöjd med verktyget.
– Vi har förbättrat många av våra kvalitetsparametrar och det underlättar att ha rutiner och digitala checklistor. FRISQ Care gör det lättare för alla medarbetare att göra rätt sak vid rätt tidpunkt för alla patienter, samtidigt som det underlättar dokumentation och undviker dubbelarbete. Arbetssättet känns också mer personcentrerat eftersom man gör så stor del av arbetet tillsammans med patienten, säger Arjeta Buqinca, enhetschef på Capio Geriatrik Vårberg.
Effektivare samordning inom teamen
Plattformen skapar även effektivare samordning eftersom alla inom vårdteamen har tillgång till vad som har gjorts och vad som behöver göras på ett överskådligt och användarvänligt sätt. Inom området Sammanhållen Geriatrisk Vård leder det till ett tryggare återvändande till hemmet efter slutenvårdsrehabilitering. Sjuksköterskorna upplever också ökad tid med patienterna eftersom de sparar tid som annars behövs för journalföring efter patientbesöken – med FRISQ Care görs det direkt i mötet och tillsammans med patienten.
– Det strukturerade arbetsflödet gör också att all dokumentation görs på ett standardiserat sätt och påminner oss om de olika åtgärder som vi ska göra med alla våra patienter. Det känns också bra att kunna erbjuda våra medarbetare ett modernt sätt att jobba, säger Thorleif Nilsen, som är affärsområdeschef för Capio Äldre och mobil vård.
Implementeringsprocessen har varit snabb
– Det är ett tecken på ett fantastiskt samarbete att implementera en sådan plattform på bara 6 månader, från pilot i 2 enheter till nästan fullskalig på 19 enheter inom affärsområdet, inklusive nya processer och utbildning av all personal. Kudos till lagen på båda sidor! avslutar Patrik Mattsson, Head of Customer Success på FRISQ.