De fem hetaste frågorna i Almedalen

Cross Technology Solutions var på plats under Almedalsveckan från söndag till onsdag.

Vi var nominerade till Serendipity Challenge till ett av Nordens mest innovativa bolag och hade en egen monter i Techarenan på Strandvägen i Visby. Där visade vi under två heldagar eHäloplattformen LifePod. Vi anrodnade ett seminarium och besökte ett flertal om utmaningar och lösningar som rör svensk hälso- och sjukvård. Många bokade och spontana möten ägde rum trots de i emellanåt påfrestande väderförhållandena.

Nedan listar vi, enligt våra intryck, de fem viktigaste ämnesområdena vad gäller framtidens vård och omsorg som diskuterades i Almedalen.

1. Patientdelaktighet

Hälsosystemet är till för människor och dess behov men idag är det i många fall uppbyggt kring sjukdomar och institutioner. Hans-Inge Persson, företrädare för patienter och närstående berättade mycket gripande om sin frus sjukdomshistoria och hur hon hade blivit en ansiktslös patient: ”Vem hon var hade man ingen aning om, hon hade blivit en ansiktslös patient. Hon hade blivit en tumör och ingen människa, hon var en del av vårdproduktionen.”

Emma Skoglund, som företräder personer som har drabbats av cancer anser samma sak, ”det gäller för sjukvården att se att det finns känslor och drömmar hos personen, inte bara sjukdomsbilden”. Flera pratade också om bristande kontinuitet vad gäller läkarkontakten och att det inte finns ett helhetsansvar för patienten.

2. Vård i hemmet är framtiden

”70–80 % av all vård sker i hemmet”, det sa bland andra Johanna Ulfvarson från Svensk Sjuksköterskeförening. I flera debatter poängterades att vård i hemmet är trenden och att det behöver skapas förutsättningar för det. Det är gruppen 65 år + som står för hälften av de totala sjukvårdskostnaderna. ”Många av dessa personer befinner sig i hemmet, det är väsentligt för deras hälsa att de känner sig trygga och att de har en naturlig länk till sjukvården”, det scenariot beskrev Åke Åkesson, läkare i Borgholm på Öland.

3. Mod till förändringsarbetet

På flera panelsamtal diskuterades att en förändringskultur på ledningsnivå krävs för att öka tempot i förändringsarbetet och omställningen av arbetssättet inom vården. Enligt Emma Spak, ansvarig för nära vård på SKL (Sveriges kommuner och landsting) behöver kulturen och mindset inom vården att ändras. ”Det hjälper inte att införa ny teknik om inte arbetssättet och förhållningen till förändringarna ändras”. Hon sa också: ”Det är inget alternativ att fortsätta som idag. Det går inte! Man kan inte tänka fram en förändring, den måste göras”.
Det var många som berättade om intressanta små projekt där man hade använt olika digitala lösningar för att effektivisera vården men ett mer omfattande breddinförande saknas. Det ena pilotprojekt leder till det nästa, flera regioner och landsting testar samma saker utan större mod eller satsning på ett verkligt förändringsarbete.

4. Brist på resurser – vem blir utan vård?

I år pratades öppet om faktumet att det kommer att saknas betydande resurser i statskassan om några år. ”Med tanke på demografiska förändringar inom samhället och om man utgår från dagens ambitionsnivå så kommer det år 2026 att saknas 90 miljarder SEK, dessutom skulle alla som tar examen behöver jobba inom vården för att tillgodose dessa behov”, förklarade socialminister Lena Hallengren på ett panelsamtal. Behov och efterfrågan på välfärdstjänster ökar mer än skatteintäkter och det skapar spänningar. Viktiga pusselbitar för att lösa problembilden är att förebygga ohälsa. Det pratades mycket om vikten av prevention. Den andra pusselbiten är att effektivisera vården genom digitaliseringens och teknikens möjligheter.

5. Samordning och informationsutbyte

I flera seminarier tog man upp att vården är fragmenterad, varje klinik är uppdelad efter sjukdomar, kompetens och ekonomi. Det är skarpa gränser däremellan, det är ofta svårt att få till samordning inom en klinik och över klinikgränserna. Att samordna vård och att byta ut information mellan huvudmännen är ännu svårare. Den holistiska synen av en människa blir i många fall lidande. Det sätter också krav på teknikleverantörer att erbjuda öppna lösningar och att följa standarder för att se till att informationsutbytet mellan system fungerar rent tekniskt.