ProVeg International, Oatly och Upfield har tillsammans startat en kampanj för att stoppa EU-lagändringsförslaget 171.
Förslaget innebär ett mycket långtgående förbud kring hur “mejerirelaterade” uttryck får användas för att beskriva växtbaserade livsmedel, och innebär i praktiken en censur av växtbaserade produkter.
Livsmedelsindustrin och allmänheten uppmuntras nu att bidra till att stoppa förslaget som kommer att förhandlas i Bryssel med start den 27 januari.
Termer som “havremjölk” och “sojayoghurt” är redan förbjudna i EU Lagändringsförslag 171, som i praktiken innebär att den växtbaserade sektorn censureras, skulle drastiskt utöka dessa begränsningar genom att förbjuda alla “anspelningar” på mejeriprodukter på förpackningar och i marknadsföringen av växtbaserade produkter. Om en växtbaserad produkt liknar en mejeriprodukt till utseendet, kan det alltså bli förbjudet att ha bilder som föreställer produkten på förpackningar. Likaså kan rent faktamässiga beskrivningar av växtbaserade produkter, såsom “innehåller inte mjölk”, förbjudas.
Den växtbaserade sektorn har reagerat kraftigt mot förslaget. Ytterligare begränsningar skulle göra det svårare för konsumenter att välja växtbaserade livsmedel trots en ständigt ökande efterfrågan, inskränka konsumenters rätt till information om produkter samt omöjliggöra en fri och rättvis konkurrens. Lagändringsförslag 171 går dessutom tvärt emot EU:s egna hållbarhetsåtaganden. Förslaget är ett ändringsförslag till EU:s inre marknadsordning för jordbruksprodukter (CMO), som kommer upp till förhandling mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen och Ministerrådet i Bryssel med start 27 januari.
“Lagförslaget går rakt emot EU:s egna mål om att främja en mer hållbar livsmedelsproduktion och gör det svårare för konsumenter att välja växtbaserade alternativ. Mot bakgrund av klimatkrisen är det direkt oansvarigt att göra det svårare för oss att uppmuntra människor att övergå till en mer växtbaserad kost. Människor är inte dumma – alla förstår att det här är ett försök från mjölkindustrins lobbyister att hindra skiftet från en alldeles för stor konsumtion av animaliebaserade livsmedel till en mer hållbar konsumtion av växtbaserade livsmedel”, säger Cecilia McAleavey, chef för Sustainable Eating och Public Affairs på Oatly.
I praktiken kan lagförslaget bland annat innebära att:
- Det blir förbjudet att beskriva ett växtbaserat livsmedel, dess smak eller funktion genom att använda “mejeri-terminologi”. Exempelvis formuleringar som “det är som mjölk”, “krämig”, “smörig” som används för att informera konsumenter om användningsområden, textur och smak, både på förpackningar och i marknadsföring, skulle bli otillåtna. Detta inkluderar även andra typer av beskrivande formuleringar, även rena faktapåståenden, såsom “innehåller inte mjölk”, “lämplig för personer som är laktosintoleranta” eller “växtbaserat alternativ till yoghurt”.
- Det blir förbjudet att redovisa en produkts klimatavtryck genom att jämföra en växtbaserad produkt med motsvarande
- Det blir förbjudet att använda en bild på en växtbaserad vit dryck som hälls upp vid ett frukostbord, eller vitt skum i en cappucino.
- Vid en strikt tolkning skulle det kunna bli förbjudet att förpacka växtbaserade livsmedel i i förpackningar som visuellt liknar mejeriprodukters förpackningar.
ProVeg Internationals globala kampanj för att stoppa “vegoburgarförbudet” fick stor uppmärksamhet internationellt. Med press från allmänheten röstade EU-parlamentarikerna emot förbudet, ändringsförslag 165. Men medan världen pratade om vegoburgare röstade en majoritet av samma parlamentariker (54% eller 386 parlamentariker) för ändringsförslag 171.
Att censurera den växtbaserade mejerisektorn går inte bara rakt emot EU:s mål på folkhälsoområdet och främjandet av hälsosam kost, utan också EU:s hållbarhetsmål i Den europeiska gröna given (European Green Deal) och EU-kommissionens strategi för hållbara livsmedel (Farm to Fork). Om det blir verklighet utgör förslaget ett allvarligt hot mot möjligheterna att klara målen i Parisavtalet samtidigt som det snedvrider konkurrensen mellan traditionella livsmedelsproducenter och företag som producerar växtbaserade alternativ.
“Det är förbluffande att ännu en gång tvingas att försvara vikten av hållbarhet. Varför ska vi sabotera innovation? Vem kommer vinna på det? Det är ingen som längre ifrågasätter eller försöker förhindra grön energi, så varför fortsätter vi att censurera och försvåra för en hållbar matproduktion givet hur allvarlig situationen är? Vi behöver behöver ställa om varje del av livsmedelskedjan om vi ska klara att lösa klimatkrisen. Verkligt hållbar livsmedelsproduktion måste möjliggöras. Hur ska vi nå klimatmålen om vi låter mäktiga men ohållbara aktörer bestämma vårt kollektiva öde?”, säger Jasmijn de Boo, vice ordförande på ProVeg International.
“Politik som rör livsmedel ska utformas med utgångspunkt i vad som är bäst för konsumenterna, miljön och hälsan. Det här förslaget går emot alla tre. Att göra det olagligt att namnge, paketera och avbilda växtbaserade livsmedel på de sätt som vi använt i över 100 års tid är ett enormt kliv bakåt. Konsumenter vill se ett EU som visar ledarskap på klimat- och miljöområdet. Det betyder att vi måste riva ner de byråkratiska murar som hindrar hållbart och hälsosamt ätande, inte att vi ska bygga dem högre”, säger Jeanette Fielding, kommunikationschef på Upfield.