Level up – bred satsning på digital kompetens i Säter
Hem ÄLDREOMSORG Level up – bred satsning på digital kompetens i Säter kommun

Level up – bred satsning på digital kompetens i Säter kommun

Publicerat av: Redaktionen

I Säters kommun kommer nu alla chefer, administratörer samt stabspersoner inom sociala sektorn att genomgå en större utbildningsinsats för att höja den digitala kompetensen bland ledare inom vård, hälsa och omsorg.

 – Det är en mycket stor satsning för oss – 32 personer ifrån Säter kommer att genomföra kursen, säger Inga-Lill Frank, sektorchef.

Level up – bred satsning på digital kompetens i SäterLevel Up heter utbildningssatsningen som drivs inom ramen för projektet ”Din Digitala förflyttning” av Compare i samverkan med HIOS (Health Innovation of Sweden). Compare är ett techinnovationskluster där företag, startups, offentlig sektor, investerare, forskare och innovationsstödssystemet jobbar tillsammans för att lösa samhällets utmaningar med hjälp framtidsinriktad digital teknik. Projektet finansieras av Europeiska socialfonden och utbildningen kommer att starta 15 augusti 2022.

Utbildningen omfattar 63 timmar per deltagare

Fokus ligger på två övergripande perspektiv:

  1. Digital transformation utifrån ett ledningsperspektiv
    Ledare måste ständigt utvecklas och anpassa sig till en föränderliga miljö, men framför allt få sina medarbetare att göra detsamma. Vi skapar förutsättningar och ger nödvändiga verktyg för att ledarna ska få kunskap om praktiska metoder för att utveckla nya förmågor, eliminera prestandaklyftor och driva den digitala transformationen på ett hållbart och inkluderande sätt.
  2. Digitala metoder, digital teknik, arbetssätt samt innovation och hållbarhet
    Deltagarna får både individuella uppgifter och gruppuppgifter att arbeta med, baserat på verkliga behov. Det ska att ge ökade kunskaper inom digital teknik och innovation, som kan bidra till att lösa både basala och mer komplicerade behov. Det ska också ge stöd i att bättre anpassa och utveckla verksamheten i en värld som ständigt förändras.- För att kunna leverera välfärd i framtiden så måste vi jobba smartare och bli effektivare, bland annat genom att nyttja tekniken smart och se digitalisering som en naturlig del av kärnverksamheten.
    – Det är viktigt att utgå från våra medborgare och anpassa tekniken efter människan. För att göra detta måste vi förstå tekniken och se möjligheterna, då behöver vi höja kompetensen inom digitalisering säger Peter Mazzola, systemförvaltare.

Digitaliseringen ger också möjligheter att möta utmaningarna som den demografiska utvecklingen innebär.

– Vi ser att den förväntade befolkningsutveckling medför att färre ska vårda fler men också att medborgarnas förväntningar på en effektiv förvaltning ökar, säger Inga-Lill Frank.

– Det handlar inte bara om att lösa volymfrågor, digitala lösningar kan också bidra till att skapa en mer kvalitativ välfärd, säger Peter Mazzola.

– Våra förväntningar är att få kunskap, lära oss nya metoder och framförallt lära oss tänka nytt samtidigt som vi får inspel från kollegor som går kursen. Vi ser fram emot att nätverka med andra, ta del av hur man tar sig an framtiden, diskutera våra utmaningar inom välfärden och i och med dessa behovet av mer tekniska lösningar, säger Inga-Lill Frank.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>