En ny och helt unik motivationsapp ska belöna prestationer för att inspirera till mer rörelse och bättre hälsa.
Appen utgår ifrån ett antal mänskliga motivationsfaktorer kopplat till ett belöningssystem som personifieras till varje enskild användare. Startupbolaget Fliplife vill hjälpa fler att hitta inspiration till att röra på sig. Som partner har Fliplife valt design- och teknikbyrån Tactel.
Till grund för den nya appen har Fliplife identifierat tio till tolv olika motivationsfaktorer som människor triggas av för att vilja röra på sig mer.User engagement skapas genom att inspirerande utmaningar kopplas till användaren. Med tävlingar, utmaningar och avatarer har man jobbat fram en roligare upplevelse än vadtraditionella träningsappar med siffror och grafer kan ge.
-Vi är spända på att ta Fliplife till marknaden, den senaste tidens forskning relaterat till stillasittande och fysisk inaktivitet bekräftar behovet av appen.Vi vill inspirera många människor och bidra tillatt världen blir mindre stillasittande. Tactel har bidragit med sin stora erfarenhet av att skapa digitala globala konsumenttjänster och blivit vår nära samarbetspartner som håller oss i handen genom processen, säger Malin Marken, grundare och VD påFliplife.
Tactel har tagit fram en teknisk förstudie för både front- och back-end som ligger till grund för hur appen ska utvecklas steg för steg, en roadmap som leder Fliplife genom utvecklingsprocessen.
I nära samarbete med Fliplife har Tactel även tagit fram en designprototyp för appen.
-Det är väldigt roligt och inspirerande att arbeta tillsammans med Fliplife! En av nyckelfaktorerna har varit ett tätt samarbete under hela processen där vi fått hjälpa till med att forma en tydlig roadmap för att Fliplife ska kunna lansera appen effektivt, utan att dra på sig för stora kostnader. Här har vår samlade erfarenhet av att utveckla tjänster varit avgörande, liksom samspelet vi har mellan design och utvecklare, säger Johan Stenlund, projektledare och Head of Development på Tactel.
Genom att förena teknik och designkompetenser har Tactel kunnat tydliggöra och ta fram ett helhetskoncept för att Fliplife snabbt ska kunna ta produkten till marknaden.
-Appar som förser användarna med data om deras hälsa finns det mängder av, utmaningen låg i att hitta en design som kopplar hälsa till något mjukt och roligt. Fliplifes design kopplar data till personifierade utmaningar och belöningar, som förmedlar en positiv känsla hos användaren och motiverar till att vilja röra på sig mer, säger Jonas Eriksson, designer på Tactel.