Ta reda på hur du sover med Withings Sleep Analyzer

Att sova på regelbundna tider, exponeras för dagsljus, ha sval temperatur i sovrummet, inte dricka koffeinstinna drycker på eftermiddagen eller använda skärmar innan läggdags, är några av de tips som ofta ges för att motverka sömnproblem.

Ta reda på hur du sover med Withings Sleep Analyzer

Men att mäta sin sömn är minst lika viktigt för att förstå varför man sover dåligt.

Withings, pionjärer av uppkopplade hälsoenheter, har utvecklat Sleep Analyzer som ger användaren värdefulla insikter som kan vara avgörande för att få bukt med sina sömnproblem.

Idag 19e mars är det Internationella Sömndagen (World Sleep Day), instiftad av World Association of Sleep Medicine (WASM), som syftar till att belysa vikten av god sömn och vad man kan göra för att motverka sömnproblem.

Att sova bra är fundamentalt för vår hälsa. Det är under sömnen som kroppen och hjärnan återhämtar sig, immunsystemet aktiveras, produktionen av stresshormoner går ner och viktiga hormoner bildas. Vid god sömn minskar också risken att drabbas av förhöjda blodfetter, hjärt- kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression och utmattningssyndrom.

Trots alla positiva hälsoeffekter av bra sömn så visar flera undersökningar att vi sover allt sämre, särskilt under coronapandemin. Något som kan tyckas märkligt i en tid där vi jobbat mindre och haft större möjlighet att styra våra sovrutiner efter vår biologiska klocka. I Withings globala hälsorapport som presenterades i januari 2021, baserad på anonymiserade data av deras 5 miljoner användare världen över, så hade den genomsnittliga sovtiden globalt ökat med 9:50 min under 2020 i jämförelse med 2019. Fler studier har kommit fram till liknande resultat, bland annat en amerikansk undersökning av universitetsstudenter som visade att de sov en halv timme mer per natt jämfört med före covid-19.

Att sova mer behöver dock inte betyda att vi också per automatik sover bättre. Under pandemin har det på flera håll rapporterats om människors ökade insomningssvårigheter, sömnrubbningar och livligt drömmande. Detta har fått flera forskare världen över intresserade av vilka konsekvenser som coronaviruset har på vår sömn. Och det motsatta; hur sömn påverkar kroppens hantering av viruset. Där det i dagsläget pågår åtta kliniska studier som undersöker melatoninets effekt mot covid-19.

Även om det är för tidigt att dra några slutsatser om pandemins faktiska påverkan på människors sömn, så har året med covid-19 lärt oss hur viktigt det är att ta hand om vår hälsa. Withings är pionjärer av uppkopplade hälsoenheter med syfte att ge människor kunskap om sin hälsa för att preventivt motverka allvarliga sjukdomstillstånd. Med Sleep Analyzer, som är en avancerad sömnmätare utvecklad i samarbete med sömnläkare, får användaren en djupgående analys av nattens sömncykler, sömnkvalitet, hjärtslag och snarkningar. Den kan också varna vid risk av sömnapné, en allvarlig men ofta underdiagnostiserad sjukdom som 600 000 svenskar lider av.

Sömnapné karaktäriseras av upprepade andningsuppehåll som bidrar till trötthet och i värsta fall är en riskfaktor för högt blodtryck och stroke.

All data från Sleep Analyzer synkroniseras automatiskt till Withings Health Mate app, där man kan följa sin sömn över tid och få värdefulla insikter som man kan dela med sin läkare.

”Sleep Analyzerns noggranna mätningar är väldigt nära det resultat som presenteras på ett sömncenter, men framförallt läser den in data från användarens verkliga sovrutiner över längre perioder vilket är ännu viktigare”, säger Pierre Escourrou, sömnläkare på Béclère Hospital Paris och Withings medicinska rådgivare. ”Det är särskilt användbart om din sömn är dålig, du inte känner dig utvilad på morgonen och upplever trötthet under dagen. Resultatet av din sovdata kan delas med din läkare och du kan följa hur din sömn utvecklas utefter de förändringar som görs”.