TietoEVRY skapar mobil själv-incheckning för sjukvården

Den 5 maj lanserades en för Region Västerbotten helt ny digital app för incheckning av sjukvårdsbesök.

Den digitala tjänsten kommer att minska behovet av fysisk kontakt vid incheckning och därmed spridningen av Covid-19.

Landets regioner och sjukhus arbetar hårt för att kunna möta de utmaningar och behov som har uppstått under den pågående coronapandemin. Genom att använda ny teknik och digitalisering kan man i många fall hitta lösningar som avlastar och skapar en tryggare vårdsituation.

Ett sådant exempel är den mobilapp för själv-incheckning som just nu börjar användas i Region Västerbotten. Det är tjänste- och mjukvarubolaget TietoEVRY som har tagit fram tjänsten som är helt ny för Region Västerbotten. Patienten får ett sms inför besöket och får därefter identifiera sig med hjälp av Bank ID.

— Vi ser regionerna och sjukvården som hjältar i den här exceptionella tiden av pandemi och beredskap. Därför känns det extra bra att vi som lever och andas digitalisering kan få hjälpa till. Vi har kunskap och lång erfarenhet av att arbeta mot vården och kan därför möta behoven och skapa nytta. Det vi ser nu är en rekordsnabb digitaliseringstakt som förhoppningsvis leder till en mer effektiv och säker vård även i framtiden, säger Bengt-Göran Kangas, ansvarig för offentlig sektor på TietoEVRY.

I ett första steg kommer patienten fortfarande att få en pappersfaktura efter besöket men tjänsten innehåller även stöd för kreditkort, Swish och möjligheten att använda frikort. Dessa funktioner kan bli aktuella att ta i bruk till kommande versioner av lösningen för Region Västerbotten.

Det kommer fortfarande att finnas möjlighet att checka in och betala i kassan eller receptionen vid ankomst för de patienter som inte kan använda mobil incheckning.

Region Västerbotten ansvarar för sjukvården för 270 000 medborgare och i regionen finns också Umeå Universitetssjukhus, som är Norrlands största sjukhus.

Region Skåne och Norrbotten var de första regionerna i landet med mobil incheckning och har använt tjänsten sedan 2017.