Praktikertjänsts digitala vårdtjänst Mitt PTJ har passerat en miljon patientärenden.
Det tog tre år att uppnå milstolpen och antalet ärenden fortsätter att öka.
”Ett gott betyg på att patienter och profession på ett träffsäkert och effektivt sätt hittar varandra i den digitala miljön,” säger Carl-Olof Veraeus, chef för digital verksamhetsutveckling på Praktikertjänst.
Det var i september 2018 som Praktikertjänst slöt avtal med Doctrin om att utveckla en plattform för nätbaserad vård där den fysiska vårdcentralen kunde erbjuda en digital ingång för patienterna.
Till en början kallades tjänsten PTJ24 och erbjöds endast via datorn. I november 2020 byttes namnet till Mitt PTJ samtidigt som en app med samma namn lanserades.
– Intresset för tjänsten har ända sedan starten varit stort bland både patienter och vårdcentraler, men under pandemin har antalet ärenden exploderat. Under 2020 växte tjänsten med hela 550 procent och under 2021 växer vi säkert med ytterligare 50 procent, säger Carl-Olof Veraeus, och fortsätter:
– Många mottagningar har på kort tid förändrat sina arbetssätt och blivit mer digitala samtidigt som de styrt patienter till den digitala ingången. Det har sannolikt minskat smittspridningen av såväl covid-19 som andra säsongsvirus, och den digitala tjänsten fungerar som ett utmärkt komplement till ett fysiskt besök.
Den digitala tjänsten får höga betyg av patienterna och hela 94 procent svarar ja på om de skulle rekommendera Mitt PTJ till andra. Appen finns att ladda ner via både Appstore och Google Play och placerar sig på tio-i-topp listan för vårdappar i Sverige.
– En miljon patientärenden på tre år är ett fantastiskt starkt resultat och vittnar om ett stort patientintresse, men också att det finns en nyfikenhet på nya arbetssätt, säger Carl-Olof Veraeus, och fortsätter:
– Med tjänsten ersätter vi i hög grad de fysiska breven och telefonsamtalen med en digital lösning som ökar patientsäkerheten. Dessutom gör tjänsten det lättare för patienter att båda boka och omboka tid till tandvården och sjukvården.
Initialt startade tjänsten med sex mottagningar och idag är det 59 vårdcentraler, sju specialistmottagningar och 79 tandläkarmottagningar som använder appen.
Vårdcentralen Stadsfjärden i Nyköping var tidiga med att starta upp med den digitala tjänsten och verksamhetschefen Björn Hallström tycker att tjänsten fungerat väldigt väl.
– Patienter efterfrågade redan innan pandemin snabbhet och tillgänglighet och då har en digital vårdtjänst varit ett bra komplement till ett fysiskt besök. Samtidigt är det viktigt att behålla den personliga kontakten mellan medarbetare och patient, säger Björn Hallström, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Vårdcentralen Stadsfjärden, och fortsätter:
– Tjänsten har förändrat väldigt mycket i hur vi arbetar och genom plattformen har vi goda möjligheter att samarbeta mellan olika yrkesgrupper, något som ökar kontinuiteten och förbättrar hanteringen av både kroniska och akuta tillstånd. Det har varit en spännande resa och telefonen blir alltmer ett komplement till vårt digitala arbetssätt.