Att bidra till samhället och sätta människan i fokus – det är två av ledstjärnorna för Fujitsu och en del av vårt japanska DNA.
Nu har Fujitsu Sverige inlett ett samarbete med Barndiabetesfonden för att hjälpa dem i deras arbete med att förebygga, bota och lindra typ 1-diabetes hos barn och ungdomar.
Projektet genomförs helt utan ersättning – pro bono – av Fujitsu och Salesforce tillsammans.
– Vi är både glada och stolta över att vi kan bidra till Barndiabetesfondens arbete, säger Viktoria Granqvist, vd Fujitsu i Sverige. Många av oss på Fujitsu har nära och kära med typ 1-diabetes, en sjukdom som påverkar vardagen för tusentals barn i Sverige.
I ett första steg kommer Fujitsu att, tillsammans med Salesforce, hjälpa Barndiabetesfonden att rulla ut ett CRM-projekt som hjälper dem att effektivare hantera samarbetet med partners samt gåvor från insamlingar.
— Vi är otroligt glada och tacksamma för samarbetet med Fujitsu. Att få hjälp med att implementera ett CRM system är ovärderligt för liten organisation som Barndiabetesfonden. Fujitsu har varit och är ett fantastiskt stöd i denna process och implementation. Nu kommer vi äntligen att kunna förenkla hanteringen av gåvor, kampanjer och relation med våra givare, så kan vi samla in ännu mer pengar till den livsviktiga forskningen kring typ 1-diabetes, säger Åsa Soelberg, generalsekreterare på Barndiabetesfonden.
Fujitsu såväl projektleder som utvecklar Salesforce-lösningen och lanseringen är planerad till början av januari 2024.
Typ 1-diabetes är Sveriges vanligaste, livshotande och obotliga sjukdom hos barn och ungdomar. Trots modern teknik och bättre behandling leder typ 1-diabetes ofta till svåra följdsjukdomar och ett förkortat liv. Det enda som kan leda till ett botemedel är forskning.