Tisdag 4 april lanserar Region Dalarna en ny digital igång till vården – 1177 direkt.
Här kan invånare få hjälp till rätt vård när och var det passar dem.
– Det här är ett ytterligare steg mot att göra vården mer tillgänglig och göra det lättare för patienten att hamna rätt direkt. Det leder också till att vi kan jobba mer hållbart med vårdens resurser till exempel vår personal, säger Sofia Jarl (C), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.
Nu kan patienter som är listade vid vårdcentral Mora, vårdcentral Älvdalen, eller vårdcentral Säter, söka vård i 1177 direkt för sig själv eller för barn som fyllt 1 år.
I tjänsten kan invånaren få en automatisk bedömning av symtom och råd om vad man kan göra själv eller chatta med en sjuksköterska på sin vårdcentral. Det är även möjligt att ha videosamtal och få en bokad tid för besök i vården.
Invånaren kan logga in när som helst under dygnet för att starta sitt ärende. Chatten är sedan öppen klockan 8:00 – 16:00 vardagar och invånaren bjuds in till chatten via sms.
Patienterna prioriteras automatiskt, så att den som har störst behov kan få vård först.
– Det känns jättespännande att vi kommer kunna erbjuda våra patienter ett nytt sätt att söka vård på. Vi är övertygade om att den här tjänsten kommer att underlätta vardagen för patienten som kan få en första bedömning av sitt vårdbehov utan att behöva vänta i telefonköer eller bevaka öppettider inom vården, det ökar samtidigt tillgängligheten för de som behöver komma fram till oss på telefon, säger Sandra Svensson Vårdcentral Mora.
För vårdpersonalen som bemannar 1177 direkt blir en av fördelarna att man snabbt kan bedöma vem som behöver hjälp först.
– Vi kan använda våra resurser på ett mer effektivt sätt och som medarbetare har man också möjlighet att förbereda sig genom att ta del av patientens symtombeskrivning inför vårdmötet. Den digitala kontakten skapar ett mer flexibelt arbetssätt där möjlighet att arbeta på annan plats finns vid behov, säger Sandra Svensson på Vårdcentral Mora.
Stegvist införande
1177 direkt införs till en början på vårdcentralerna i Mora, Älvdalen och Säter som en digital ingång för deras egna listade patienter. Så småningom ska 1177 direkt införas på övriga vårdcentraler, 1177 på telefon samt vissa specialistmottagningar.
– Med ett stegvist införande får vi chansen att lära känna verktyget och se vilka möjligheter som finns, för att kunna erbjuda våra invånare en så bra vård och service som möjligt när man besöker 1177 direkt, säger Helén Kastemyr Divisionschef Primärvård.
– Andelen äldre i vårt län ökar liksom behovet av hälso- och sjukvård, digitala vårdtjänster är en självklar del av framtidens vårdutbud för att klara framtidens hälso- och sjukvård. Redan idag finns mycket bra gjort inom digitalisering och det finns ett högt förtroende hos dalfolket för vår hälso- och sjukvård och man upplever att tillgången till vården är bra, genom 1177 direkt hoppas vi bli ännu bättre, säger Sofia Jarl.
Tio regioner går in i tjänsten under våren. Det gemensamma arbetet, erfarenheten och kompetensen från tio regioner bidrar till bättre kvalitet och vidareutveckling av tjänsten.