Vi tränar för bättre sömn

En tredjedel av svenska folket använder träning för att förbättra sömnen.

Vi tränar för bättre sömn 1Det visar Garmin Hälsorapporten, som bygger på en färsk Sifo-undersökning och analys av Garmin. Att träning kan ha positiv effekt på sömnen tror över 90 procent!

Garmin Hälsorapporten undersöker vad, hur och varför svenska folket tränar genom en Sifo-undersökning.

I år ställdes också en fråga som fokuserade på sömn – och vad svensken eventuellt gör för att försöka förbättra sömnen.

Sifo-undersökningen visar att 30 procent av alla tränande svenskar försökt förbättra sin sömn genom träning och motion – och det är den enskilt vanligaste åtgärden.

– Vi vet genom användardata från våra träningsklockor att allt fler upptäcker att man genom teknik kan hålla koll på såväl sömn och stress och hur det relaterar till träning, sambandet har varit känt länge men med modern teknik kan man se bevis på att träning verkligen fungerar, och det är en trend som växer. Med modern teknik kan man alltså mäta sin sömn och genom att ändra vanor kan man direkt avläsa om det ger resultat och man får bättre sömn, säger Marcus Bjärneroth, PR-chef Garmin Nordic.

Sifo frågade också hur viktigt vi tror att det är med träning och motion för att förebygga och minska problem med sömnen – och det tror en förkrossande majoritet: 92 procent!

– Forskning visar att sömnen påverkas positivt på ett långsiktigt plan vid fysisk aktivitet, även om man inte är helt på det klara med varför. Konditionsträning har i det avseendet bättre effekt än styrketräning. Sedan ska man förstås inte träna alltför nära inpå sänggåendet, säger Marcus Bjärneroth.

Sifo-undersökningen visar också att 16 procent läser eller tittar på tv innan läggdags, 9 procent använt meditation, 8 procent har provat att byta sovrum eller säng och– allt för att försöka förbättra sin sömn. 7 procent uppgav att man försökt göra detsamma genom att mäta sin sömn med klocka, app eller aktivitetsband.