Mens är en naturlig del av livet.
Det är rörelse också.
Tyvärr omges mensen ofta av tabun i idrottsvärlden. Det kan handla om allt från tillgång till mensskydd, möjligheten att byta skydd, till skuld & skam förknippat med fläckar. Företaget Comfydence, som drivs av Anna Hellström och Linda Stoltzhammar, vill hjälpa tjejer att fortsätta idrotta under mensen och minska stigmatiseringen kring sport och mens. Därför lanserar de nu #mensrörelsen, ett initiativ som ska stötta idrottsföreningar med gratis mensskydd och skapa mer öppenhet kring ämnet.
– Min dotter spelade under många år fotboll i vita lagshorts. Varenda månad oroades hon av hur hon skulle kunna byta skydd på träningen. Hon kom ofta hem bedrövad över blodfläckar i shortsen och skämdes över att ha blött igenom. Så ska det inte behöva vara, säger Anna.
Nu erbjuder Comfydence, kit med 150 tamponger i 100% ekologisk bomull, till idrottsklubbar och föreningar runt om i Sverige. Förhoppningen är att många klubbar ska visa sitt intresse och att aktiviteten på ett naturligt sätt kan göra det lättare att redan i ung ålder prata om hur mensen påverkar både mående, trivsel och prestation.
– Man borde kunna prata om mens lika avslappnat som om träningsvärk eller tandvärk. Om klubben erbjuder tamponger, så visar det att man ser på mensen som något helt naturligt. Förhoppningsvis leder det till att både tjejerna och ledarna känner sig mer bekväma med att prata om mensen, menar Linda.
Comfydence kräver ingen motprestation för att skicka tampongerna och erbjudandet gäller så länge lagret räcker. Dock uppmanas de klubbar och föreningar som får tamponger att lägga upp en bild på sitt lag under hashtagen #mensrörelsen.
– Att vi tjejer har mens är inget konstigt. Ändå är ordet mens så laddat och många gånger kan det vara svårt att prata med en ledare eller kompisarna om det, menar initiativtagarna. Genom att laget visar sig tillsammans under hashtagen #mensrörelsen bryts tabun, utan att en enskild person behöver kliva fram.